دکتر حسن آب‌شیرینی اظهار کرد:  آنچه گوش میانی و گوش داخلی را درگیر می‌کند، بیماری‌ها و عفونت‌هایی همچون عفونت مزمن، عفونت حاد، التهاب عصب تعادلی، تومور عصب شنوایی و ... است.

وی ادامه داد: علت برخی از عفونت‌های گوش، بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا است که نکته حائز اهمیت در این شرایط این است که فرد سریع‌تر به پزشک مراجعه و برای درمان این عفونت‌ها اقدام کند تا از پیشرفت بیماری و سرایت به بخش‌هایی مانند مغز و مخچه جلوگیری شود.

این فوق تخصص جراحی گوش مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) اهواز گفت: از آن جهت که پرداختن به بیماری‌ها و عفونت‌های گوش بسیار اهمیت دارد، بنابراین لازم است از علائم و عوارضی که این عفونت‌ها در گوش باقی می‌گذارند، آگاه شوید.

وی افزود: عفونت مزمن در گوش میانی موجب کاهش شنوایی می‌شود که عدم درمان آن موجب می‌شود عفونت به بخش‌های مغز، مخچه و مننژ سرایت و عوارض دیگری را ایجاد کند. 

وی ادامه داد: معمولا شایع‌ترین علت ایجاد این عفونت حاد گوش میانی، بیماری‌های ویروسی مانند آنفلوآنزا یا سرماخوردگی است که در این شرایط گوش به شدت دچار درد، تورم و التهاب می‌شود و معمولا با تب همراه است. به دنبال این عارضه، عصب تعادلی گوش داخلی نیز ملتهب خواهد شد. التهاب عصب تعادلی گوش نیز عوارضی مانند سرگیجه در فرد ایجاد می‌کند.  

این فوق تخصص جراحی گوش اظهار کرد: یکی از بیماری‌هایی که گوش را درگیر می‌کند و باید سریع‌تر به آن رسیدگی کرد، بیماری منیر (Menier) است. آنچه که در درمان به موقع عفونت گوش اهمیت دارد جلوگیری از سرایت عفونت به ناحیه مننژ و مغز است. بیماری منیر به دنبال سرایت عفونت گوش به ناحیه مننژ ایجاد می‌شود. 

آب‌شیرینی افزود: کاهش شنوایی، وز وز گوش و سرگیجه از جمله علائم این بیماری است. رعایت رژیم غذایی کم‌نمک و پرهیز از نوشیدن بیش از حد مایعات غیرضروری مانند دوغ، چای، قهوه و نوشابه توصیه می‌شود. استعمال سیگار این بیماری را تشدید می‌کند و بنابراین لازم است فرد بیمار در معرض عوامل دودزا و سیگار قرار نگیرد.

وی ادامه داد: تومور عصب شنوایی یکی دیگر از ضایعاتی است که با گوش داخلی مرتبط است؛ علائم وجود این تومور با علائم بیماری منیر شباهت دارد. وجود صدا در گوش، کاهش شدید شنوایی و حتی ناشنوایی از عوارض وجود این تومور در گوش داخلی است.

این فوق تخصص جراحی گوش مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز عنوان کرد: عصب شنوایی در مجاورت مخچه قرار دارد و چناچه تومور در این ناحیه بزرگ‌تر شود به مخچه فشار وارد می‌کند. این شرایط تعادل فرد را هدف قرار می دهد و آن را دچار اختلال می‌کند.