دکتر حسین توکلی افزود: آزمون سراسری سال ۹۶ به منظور پذیرش دانشجو برای دوره های روزانه، شبانه (نوبت دوم)، نیمه حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور، موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی، پردیس های دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و کدرشته های با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می شود.

وی افزود: برای شرکت در آزمون سراسری سال ۹۶ تعداد ۹۳۰ هزار و ۲۰۸ داوطلب ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۵۴۸ هزار و ۴۳۴ نفر زن و ۳۸۱ هزار و ۷۷۴ نفر مرد هستند. به عبارت دیگر ۵۸.۹۶ درصد زن و ۴۱.۰۴ درصد مرد هستند.

توکلی گفت: از میان داوطلبان آزمون سراسری سال ۹۶، تعداد ۱۴۸ هزار و ۵۰۰ نفر داوطلب گروه علوم ریاضی و فنی هستند که از این تعداد ۵۲ هزار و ۵۳۱ نفر زن و ۹۵ هزار و ۹۶۹ نفر مرد هستند. تعداد ۵۸۰ هزار و ۵۷۰ نفر داوطلب گروه آزمایشی علوم تجربی هستند که از این ۳۶۷ هزار و ۷۹۳ نفر زن و ۲۱۲ هزار و ۷۷۷ نفر مرد هستند و همچنین ۱۸۴ هزار و ۱۹۵ نفر داوطلب گروه آزمایشی علوم انسانی هستند که از این تعداد ۱۱۵ هزار و ۴۶۶ نفر زن و ۶۸ هزار و ۷۲۹ نفر مرد هستند.

وی خاطرنشان کرد: از میان داوطلبان آزمون سراسری سال ۹۶، تعداد ۱۰ هزار و ۶۷۵ نفر داوطلب گروه آزمایشی هنر هستند که ۸ هزار و ۴۹ نفر زن و ۲ هزار و ۶۲۶ نفر مرد هستند و تعداد ۶ هزار و ۲۶۸ نفر دوطلب گروه آزمایشی زبان های خارجی هستند که ۴ هزار و ۵۹۵ نفر زن و یک هزار و ۶۷۳ نفر مرد هستند.

مشاور عالی سازمان سنجش اظهار داشت: آمار داوطلبان ثبت نام کننده در آزمون سراسری سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ (۸۶۰ هزار و ۴۳۷ نفر) تعداد ۶۹ هزار و ۷۷۱ نفر بیشتر است. معادل ۷.۵ درصد رشد داشته است.

وی گفت: از تعداد ۹۳۰ هزار و ۲۰۸ داوطلب ثبت نام کننده، تعداد ۵۱ هزار و ۳۱۰ داوطلب از گروه های آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی و زبان های خارجی علاقمندی خود را به شرکت در گروه آزمایشی هنر علاوه بر گروه آزمایشی اصلی خود اعلام کرده اند که از این تعداد ۳۵ هزار و ۸۳۴ نفر زن و ۱۵ هزار و ۴۷۶ نفر مرد هستند.

توکلی افزود: از تعداد ۹۳۰ هزار و ۲۰۸ داوطلب ثبت نام کننده، تعداد ۱۱۲ هزار و ۱۹۹ داوطلب از گروه های آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی و هنر علاقمندی خود را به شرکت در گروه آزمایشی زبان های خارجی علاوه بر گروه آزمایشی اصلی خود اعلام کرده اند که از این تعداد ۷۳ هزار و ۶۱۵ نفر زن و ۳۸ هزار و ۵۸۴ نفر مرد هستند. 

وی تاکید کرد: نظر به اینکه آزمون سراسری سال ۹۶ برای هر یک از گروه های آزمایشی پنجگانه به صورت جداگانه برگزار می شود و داوطلب ضرورت دارد نسبت به دریافت پرینت کارت شرکت در آزمون گروه های آزمایشی انتخابی خود اقدام کند، با توجه به تعداد ۹۳۰ هزار و ۲۰۸ داوطلب ثبت نام کننده در آزمون سراسری سال ۹۶ و آمار علاقمندان به شرکت در گروه های آزمایشی هنر و زبان های خارجی به تعداد ۱۶۳ هزار و ۵۰۹ نفر، برای برگزای آزمون سال ۹۶ در مجموع تعداد یک میلیون و ۹۳ هزار و ۷۱۷ کارت صادر شده است.

مشاور عالی سازمان سنجش اظهار داشت: از تعداد یک میلیون و ۹۳ هزار و ۷۱۷ کارت صادر شده تعداد ۶۵۷ هزار و ۸۸۳ کارت برای خواهران و ۴۳۵ هزار و ۸۳۴ کارت برای برادران صادر شده است و آزمون سراسری سال ۹۶ با این آمار برگزار می شود.

وی گفت: تعداد ۱۴۸ هزار و ۵۰۰ کارت برای گروه علوم ریاضی و فنی، تعداد ۵۸۰ هزار و ۵۷۰ کارت برای گروه آزمایشی علوم تجربی،  تعداد ۱۸۴ هزار و ۱۹۵ کارت برای گروه آزمایشی علوم انسانی، تعداد ۶۱ هزار و ۹۸۵ کارت برای گروه آزمایشی هنر (با احتساب علاقمندان سایر گروه ها) و تعداد ۱۱۸ هزار و ۴۶۷ کارت برای گروه آزمایشی زبان های خارجی (با احتساب علاقمندان سایر گروه ها) صادر شده است.

توکلی اضافه کرد: آزمون سراسری در گروه های پنجگانه در یک مرحله و در یک جلسه برگزار می شود و داوطلبان به سئوالات آزمون عمومی و اختصاصی گروه انتخابی خود پاسخ خواهند داد.سئوالات در تمام گروه ها به صورت تستی چهار گزینه ای خواهد بود و سئوالات از کتب دبیرستان و پیش دانشگاهی سالی واحدی به عنوان منابع طراحی شده است.

وی افزود: سئوالات آزمون مفهومی خواهد بود و مفهومی بودن به منزله دشوار بودن آن نیست بلکه به این معنی است که داوطلبانی که کتب را دقیق مطالعه کرده باشند می توانند به سئوالات پاسخ دهند. از بخش ها و فصل هایی که بر اساس بخشنامه های رسمی وزارت آموزش و پرورش از منابع حذف شده اند سئوال طرحی نشده است.

مشاور عالی سازمان سنجش گفت: کارت شرکت در آزمون سراسری از روز یکشنبه ۱۱ تیر بر روی سایت سازمان سنجش قرار می گیرد و داوطلبان تا چهارشنبه ۱۴ تیر به سایت سازمان سنحش مراجعه و با وارد کردن سریال کارت اعتباری ثبت نام (۱۲ رقمی) و شماره شناسنامه و یا شماره پرونده و کدپیگیری (۱۶ رقمی) و نام خانوادگی و کدملی و سریال شماره شناسنامه نسبت به دریافت کارت پرینت در آزمون اقدام کنند.

وی افزود: داوطلبانی که در دو یا سه گروه آزمایشی دیگر علاوه بر گروه آزمایشی اصلی خود ثبت نام کرده اند باید علاوه بر دریافت کارت آزمون خود بر حسب مورد نسبت به پرینت کارت آزمون گروه آزمایشی دوم یا دوم و سوم خود اقدام کنند.

مشاور عالی سازمان سنجش اظهار داشت: آزمون سراسری در گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی صبح پنجشنبه ۱۵ تیر و آزمون گروه آزمایشی هنر در بعدازظهر پنجشنبه ۱۵ تیر و آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی در صبح جمعه ۱۶ تیر و آزمون گروه آزمایشی زبان های خارجی در بعدازظهر جمعه ۱۶ تیر برگزار می شود.

توکلی یادآور شد: آزمون سراسری در روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۵ و ۱۶ تیرماه ۹۶ در  ۳۷۲ شهرستان و ۴۷۸ حوزه امتحانی برگزار می شود. نتیجه اولیه به صورت کارنامه تنظیم و در دهه دوم مرداد ۹۶ بر روی سایت سنجش منتشر می شود.