مجتبی یزدانی گفت: ستاد برگزاری مراسم نمازعید سعید فطر با ۱۴ کمیته از مدت‌ها پیش آغاز به کار کرده است که شهرداری تهران نیز به عنوان کمیته پشتیبانی با ۳ کارگروه (خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک و فرهنگی و اجتماعی) و ۳۰ زیر مجموعه فعالیت می‌کند.

یزدانی در تشریح جزئیات برنامه‌های شهرداری تهران در برگزاری مراسم عید سعید فطر به اقدامات کارگروه خدمات شهری اشاره کرد و گفت:سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با همکاری مناطق به پاکسازی و نظافت محدوده اطراف مصلی قبل، حین و در پایان مراسم می‌پردازد و در همین راستا محدوده اطراف مصلی به ۴ پهنه تقسیم بندی شده است و ناظرین سازمان مدیریت پسماند در دو بخش نظافت و پاکیزه سازی مکانیزاسیون خدمات شهری و جمع آوری پسماند خشک در این پهنه‌ها با بکارگیری نیروها، تجهیزات، ادوات لازم و... خدمات رسانی می‌کنند.

اکران تبلیغات محیطی در سطح شهر تهران 

وی در ادامه با بیان این که اکران طرح‌های تبلیغات محیطی توسط سازمان زیباسازی با مضمون برگزاری مراسم عید سعید فطر برای نصب در سطح شهر و در داخل و اطراف مصلی تهران صورت خواهد گرفت، گفت: اکران تبلیغات محیطی در سطح شهر بر بیش از ۹۷ عرشه پل، ۲۴ بیلبورد و ۳۰ سازه پرتابل و نیز اطراف مصلی تهران، اکران تبلیغات محیطی در اطراف خیابان ولیعصر (عج) و میدان انقلاب، اکران تبلیغات محیطی در تلویزیون‌های شهری و... بخشی از این اقدامات است.

یزدانی در ادامه افزود:سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران نیز نسبت به آراستگی فضای سبز اطراف و داخل مصلی، گل آرایی جایگاه نماز در مصلی تهران، جمع آوری نخاله و ضایعات فضای سبز باغچه‌های اطراف مصلی تهران، واکاری فضای سبز محدوده مصلی تهران، تامین و استقرار سرویس‌های بهداشتی پرتابل در محل‌های تعیین شده اقدام خواهد کرد.

استقرار نیروها، تجهیزات و ماشین آلات آتش نشانی در نقاط تعیین شده

وی با بیان این که نیروهای سازمان آتش نشانی نیز در داخل و خارج از مصلی تهران با در نظر گرفتن تمامی نکات ایمنی در روز عید سعید فطر خدمات رسانی خواهند کرد، خاطرنشان کرد: سازمان آتش نشانی با استقرار نیروها، تجهیزات و ماشین آلات آتش نشانی در نقاط تعیین شده به شناسایی نقاط ناایمن می‌پردازد و تدابیر لازم را در جهت رفع سریع ناایمنی بکار خواهد گرفت.

وی در ادامه افزود:برای جلوگیری از هرگونه بساط گستری، نیروهای شرکت شهربان و حریم بان نیز در نقاط و پهنه‌های تعیین شده در اطراف و داخل مصلی مستقر خواهند شد.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران در ادامه به اقدامات کارگروه حمل و نقل و ترافیک در برگزاری باشکوه نماز عید سعید فطر و خدمات رسانی به نمازگزاران اشاره کرد و گفت: هماهنگی‌های لازم با شرکت مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی جهت جابه جایی نمازگزاران عزیز از سطح شهر تهران انجام شده است. همچنین برای انتقال نمازگزاران به مصلی تهران و برگشت نیز اقدامات و هماهنگی لازم با پلیس راهور به لحاظ ارائه و انجام طرح‌های ترافیکی در سطح شهر به خصوص اطراف مصلی تهران انجام شده است.

خدمات رسانی رایگان ناوگان تاکسیرانی 

وی در ادامه به اقدامات سازمان تاکسیرانی اشاره کرد و گفت: ناوگان تاکسیرانی شهر تهران نیز از ساعت ۵ صبح روز عید سعید فطر با ۴۰۰ دستگاه تاکسی ون و ۲۰ دستگاه سواری بصورت رایگان در ۵ محور (محور یک: پارکینگ درب اصلی مصلی- ۳۰ دستگاه ون، محور دو: خیابان سهروردی - درب اصلی مصلی - ۱۰۰ دستگاه ون، محور سه: پارکینگ بنیاد مستضعفان - درب شمالی مصلی- ۱۰۰ دستگاه ون، محور چهار: میدان هفتم تیر - درب اصلی مصلی- ۵۰ دستگاه ون و محور پنج: پارک سوار بیهقی - درب شمالی مصلی- ۱۲۰ دستگاه ون) به نمازگزاران خدمات رسانی می‌کنند.

یزدانی با اشاره به این که کلیه تاکسی‌های ون و واحدهای کنترل و نظارت مجهز به کپسول اطفاء حریق هستند، تصریح کرد: سرویس رسانی به ستاد گمشدگان مراسم با استعداد ۲۰ دستگاه سواری انجام می‌شود. ضمنا طراحی، چاپ و نصب بنر برای اطلاع رسانی و راهنمایی نمازگزاران و تهیه نقشه مسیر محورهای خدمات رسانی نیز از جمله اقدامات این سازمان است.

معاون شهردار تهران به تامین اتوبوس‌های مورد نیاز برای انتقال نمازگزاران از سطح شهر تهران به محل برگزاری مراسم روز عید سعید فطر پرداخت و گفت: ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس دو کابین و تک کابین از مبادی (میدان رسالت- چهارراه تهرانپارس– پایانه خاوران- خراسان– شهرک شهید بروجردی- ۱۳ آبان (پیروزی) – تجریش- میدان نبوت- پایانه علم و صنعت - فلکه اول و دوم تهرانپارس- حکیمیه– شهرک شهید محلاتی – جماران- لویزان– میدان راه آهن– ابوذر- بازار دوم نازی آباد– جلیلی– خزانه بخارایی – میدان صادقیه- اکباتان - شهرک شهید باقری-میدان آزادی – آذری- یافت آباد– شهرک ولیعصر (عج) – تهرانسر- شهر ری- خانی آباد- دولت آباد- ۱۳ آبان (رجایی)، برای این منظور پیش بینی شده است که از ۰۵: ۳۰ بامداد خدمات رسانی خواهند کرد.

وی ادامه داد: شرکت مترو نیز با تامین کلیه امکانات به صورت رایگان به جابجایی نمازگزاران می‌پردازد. همچنین به منظور رفاه حال نمازگزاران عزیز سرفاصله حرکت قطار‌ها کاهش می‌یابد و در ایستگاه‌های شهید بهشتی، رسالت، هفت تیر، مفتح و ... پیش بینی‌های ویژه‌ای انجام شده است.

 به گفته یزدانی هماهنگی‌های لازم با پلیس راهور تهران بزرگ برای تعیین مسیرهای تردد جهت جلوگیری از ترافیک در مسیرهای منتهی به مصلی تهران در روز عید سعید فطر انجام شده است.

بیمه نمازگزاران در مراسم عید سعید فطر

یزدانی در ادامه گفت:تمامی نمازگزاران عزیز و نیروهای شهرداری تهران در مراسم عید سعید فطر بیمه می‌باشند. همچنین شرکت شهر سالم نیز با استقرار تیم‌های پزشکی و متخصص و استقرار آمبولانس در نقاط تعیین شده به نمازگزاران عزیز خدمات رسانی خواهد کرد. 

استقرار ایستگاه‌های صلواتی در مناطق ۲۲ گانه 

 یزدانی در ادامه در تشریح اقدامات کارگروه فرهنگی و اجتماعی گفت: تهیه دعای مخصوص عید (دعای قنوت) با هماهنگی سازمان زیباسازی و پس از تایید ستاد مرکزی، نصب طرح‌های مرتبط با روز عید سعید فطر بر روی بنر در فضاهای اطراف مصلی و خیابان‌های مجاور و منتهی به مصلی تهران و نیز بر روی پانل‌های شیشه‌ای در محورهای اصلی شهر، پخش جملات کوتاه با محوریت نماز عید فطر در نمایشگرهای شهری، برنامه ریزی جهت استقرار ایستگاههای صلواتی در مناطق ۲۲ گانه و در نقاط تعیین شده، تامین هدایا جهت کودکان شرکت کننده در نماز، اهدای اقلام فرهنگی به نمازگزاران و... از جمله برنامه‌های کارگروه فرهنگی و اجتماعی در شهرداری تهران است. 

تشکیل گروه‌های راهنمای نمازگزاران 

وی با بیان این که سازمان میادین و میوه و تره بار شهرداری تهران نیز به آذین بندی میادین و بازارهای میوه و تره بار می‌پردازد؛ به ذکر دیگر اقدامات شهرداری تهران در برگزاری مراسم عید سعید فطر پرداخت و گفت: آماده سازی محدوده مصلی تهران از نظر نگهداشت شهری، نظافت و رفت و روب قبل، حین و بعد از مراسم، شستشوی سطح معابر، جداول و المان ها، لایروبی انهار و گندزدایی، جلوگیری و رفع سد معبر قبل، حین و بعد از مراسم، لکه گیری و آسفالت، تسطیح و اصلاح معابر و پیاده روها، رنگ آمیزی جداول و المانهای شهری در محدوده برگزاری نماز عید سعید فطر، جانمایی، طراحی و نصب اقلام تبلیغاتی شامل پوسترهای تبلیغاتی و بنر و پلاکارد بر روی بیلبورد‌ها و سازه‌های پرتابل با همکاری سازمان زیباسازی، انجام خط کشی محل پارک اتوبوس ها، تعیین مسیر اتوبوس‌ها و نصب بنرهای راهنما و جهت نما در خصوص محل پارک خودروهای سواری، تهیه نقشه‌های ایستگاه‌های اتوبوس و مسیر‌ها و محل پارک خودروها، تشکیل گروه‌های راهنمای نمازگزاران با استقرار اکیپ‌های مشخص با همکاری بسیج شهرداری تهران و... از جمله اقدامات شهرداری تهران در برگزاری باشکوه نماز عید سعید فطر است.