کارشناسان در جدیدترین تحقیقات خود دریافتند مصرف بیش از حد قند و شکر و خوراکی‌های تهیه شده توسط آنها می‌تواند فرد را دچار اعتیاد کند.

از جمله عوارض مصرف خوراکی‌های شیرین می‌توان افزایش وزن، احتمال ابتلا به دیابت و انواع سرطان ها، آکنه و جوش صورت، کاهش احساسات عاشقانه و سرد مزاجی، تسریع روند پیری سلول‌ها و اعضای بدن، سردرد و کاهش تمرکز را نام برد.

از جمله نشانه‌های اعتیاد افراد به خوراکی‌های شیرین، مشکل در به خواب رفتن، داشتن جوش ثابت بر روی صورت و کاهش احساس طعم و مزه خوراکی‌ها برروی زبان را می‌توان نام برد.

کارشناسان هشدارمی دهند افراد باید برای حفظ سلامت بدن، جلوگیری از بروز پوسیدگی دندان‌ها و بروز چین و چروک صورت از مصرف خوراکی‌های شیرین تا حد امکان خودداری کنند.

از جمله دیگر نشانه‌های آشکار اعتیاد به شیرینی می‌توان موارد زیر را نام برد.

محققان دانشگاه زوریخ با تحقیق برروی افرادی که دچار آکنه صورت هستند دریافتند میزان مصرف قند و شیرینی در رژیم غذایی آنها به نحو چشمگیری زیاد است و این باعث می‌شود تا همیشه در صورت آنها یک یا چند جوش فعال وجود داشته باشد.

افرادی که شیرینی به میزان زیاد مصرف می‌کنند، در اثر اعتیاد به خوردن این نوع ماده غذایی به طور غیرارادی تمایل به مصرف بیشتر این ماده خوراکی دارند و حتی در صورت مصرف شیرینی، بازهم فرد تمایل بیشتری به خوردن شیرینی دارند. 

زیرا خوراکی‌های شیرین بر روی مغز اثر می گذارد و با تغییر مرکز پاداش دهی در مغز انسان فرد را به خوردن بیشتر مواد غذایی شیرین ترغیب می‌کند.

خوردن خوراکی‌های شیرین به دلیل افزایش انرژی دریافتی بدن و عدم مصرف آنها درطول روز به تدریج سبب تجمع چربی در ناحیه اطراف معده می‌شود.

اکثر افرادی که خوراکی‌های شیرین به میزان زیاد مصرف می‌کنند چاق هستند و علاوه بر چاقی از مشکلات گوارشی، چون نفخ معده نیز رنج می‌برند.

مولکول‌های گلوکز که در خوراکی‌های شیرین وجود دارد بر اثر هضم داخل معده و روده باعث ایجاد مشکلات گوارشی چون نفخ، ترش کردن معده، یبوست و ورم شکم می‌شود.

مصرف مواد قندی باعث کاهش تولید کلسترول خوب خون و افزایش میزان کلسترول بد خون می‌شود، که در نتیجه آن چربی خون بدن فرد بالا می‌رود.

در اثر بالا رفتن چربی خون بیماری قلبی عروقی دربدن افراد به وجود می‌آید.

برای سم زدایی قندی از بدن چه باید کرد؟

اگر نشانه‌های فوق را دارید دچار اعتیاد به شیرینی و مواد قندی شده اید و برای سم زدایی و تثبیت سطح قند خون و کاهش آن می‌توانید از دوره‌های سم زدایی قندی ۲۱ روزه یا ۱۴ روزه استفاده کنید.

در طول دوران سم زدایی قندی نباید هیچ خوراکی قندی از جمله شیرینی، قند و شکر، شکلات، آبنبات، کیک و مشتقات آن را مصرف کنید.

همچنین در این مدت از خوردن برنج، ماکارونی، میوه‌های بسیار شیرین نیز تا حد امکان خودداری کنید و در عوض خوراکی‌های حاوی فیبر از جمله انواع سبزیجات، حبوبات، محصولات پروتئینی و لبنی کم چرب، اسفناج، ماهی قزل آلا، تخم مرغ، قارچ، کاهو، نخود فرنگی، کلم بروکلی، بوقلمون، گوجه فرنگی، هویج، چای سبز، قهوه سبز، سینه مرغ، لیمو ترش، کلم بروکسل و فلفل مصرفکنید. 

قبل و بعد از انجام سم زدایی قندی، با آزمایش خون قند خون خود را کنترل کنید، اگر قند خون شما بالا بوده و در آستانه ابتلا به دیابت هستید این رژیم غذایی را حفظ کنید و به میزان کم برنج و میوه‌های قندی را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید.

از خوردن خوراکی هایی، چون قهوه‌های فرآوری شده و انواع سس نیز خودداری کنید، زیرا حاوی مقادیر بالایی از قند و شکر هستند.

با رعایت این رژیم سم زدایی قند خون شما کنترل شده، ساعت خواب بهبود پیدا می‌کند و بسیاری از مشکلات سلامتی ناشی از مصرف بیش از حد قند و شکر از بین می‌رود.