زهره پوراحمد، کار‌شناس اداره کل نظارت بر مواد خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو درباره مصرف زولبیا و بامیه که اغلب در ماه رمضان مورد مصرف روزه‌داران قرار می‌گیرد، با بیان اینکه مصرف زولبیا و بامیه فواید و مضراتی دارد، اظهار داشت: مضرات استفاده از این شیرینی بیش از فواید آن است.

وی افزود: این شیرینی باید در جعبه هایی به فروش برسد که این جعبه ها از سازمان غذا و دارو مجوز های بهداشتی لازم را دریافت کرده باشد بر روی بسته بندی جعبه ها آرم سازمان غذا و دارو هک شده باشد در غیر این صورت از مصرف آن ها پرهیز نمایند.

وی در ادامه به فواید این شیرینی اشاره کرد و گفت: از فواید زولبیا و بامیه فقط می‌توان به این اشاره کرد که برای لحظات اول بعد از افطار به جهت اینکه دارای قندهای ساده بالایی است، یک تا دو عدد توصیه به مصرف می‌شود و این قندهای ساده سریع شکسته می‌شوند و قند خون مورد نیاز را سریع بالا می‌برد.

 پوراحمد اظهار داشت: بر عکس فواید که مختصر است، مضرات آن بی‌شمار است و می‌توان به کالری بالای آن که منجر به افزایش وزن و ناراحتی‌های متعاقب آن می‌شود، اشاره کرد. همچنین با توجه به اینکه قندهای ساده آن بالاست، به همین دلیل اصلا به بیماران دیابتی و همچنین افراد عادی بجز در همان لحظات اولیه افطار توصیه نمی‌شود؛ چراکه قندهای ساده در بدن سریع به چربی تبدیل می‌شوند.

کار‌شناس اداره کل نظارت بر مواد خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه زولبیا و بامیه چربی بالایی دارند، اظهار داشت: این شیرینی‌ها درون روغن بطور غوطه‌ور سرخ می‌شوند و از همه مهم‌تر اینکه احتمال دارد از روغن‌های نامناسب برای طبخ آن استفاده شود در نتیجه با وجود آنکه چربی بالایی دارند، مواد مخاطره‌آمیز برای سلامتی مانند پراکسید و اسیدیته نیز دارند.

 پوراحمد در پایان گفت: از آنجا که معمولا نوع مصرف با مقاومت همراه خواهد بود توصیه می‌شود که در مصرف زولبیا و بامیه احتیاط شود و به یک الی 2 عدد در روز اکتفا کنید.

لازم به ذکر است، متخصصان توصیه می‌کنند روزه‌داران این شیرینی سنتی و مخصوص ماه مبارک رمضان را کمتر مصرف کنند و حتی از این شیرینی چشم بپوشند و شیرینی‌های طبیعی را جایگزین کنند.