بیستم فروردین و از طریق مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰، وقوع یک فقره سرقت به عنف منزل در خیابان حبیب‌اللهی به کلانتری ۱۱۸ ستارخان اعلام شد.

با حضور مأموران در محل و انجام تحقیقات اولیه مشخص شد مردی میانسال پس از ورود به خانه متعلق به یک زن ۶۵ ساله و اطلاع از محل نگهداری اموال با ارزش این خانم اقدام به سرقت بیش از ۸۰ میلیون تومان طلا و جواهرات و وجوه نقد داخل منزل وی کرده و از محل متواری شده است.

با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع «سرقت به عنف منزل» و به دستور بازپرس شعبه چهاردهم دادسرای ناحیه ۲ تهران، پرونده برای رسیدگی در اختیار پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

مالباخته پس از حضور در پایگاه دوم پلیس آگاهی در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: ساعت ۱۵ دقیقه بامداد داخل خانه نشسته بودم که زنگ خانه به صدا درآمد؛ فردی خودش را مأمور بانک معرفی کرد و مدعی شد که من در قرعه کشی بانک برنده چند میلیون تومان پول شدم؛ به این بهانه این شخص که لباس سفید به تن داشت وارد خانه شد و پس از لحظاتی از من درخواست مدارک شناسایی کرد تا به قول خودش امور اداری برای تحویل پول قرعه کشی را انجام دهد. برای آوردن مدارک شناسایی به سراغ کمددیواری داخل یکی از اتاق‌ها رفته بودم؛ ناگهان احساس کردم شخصی پشت سرم ایستاده! که به محض برگشتن با این شخص روبرو شدم؛ قصد اعتراض به حضور این شخص در داخل اتاق را داشتم که ناگهان به سمت من حمله‌ور شد و در حالیکه قدرت مقابله با او را نداشتم، تمامی طلا و جواهرات و پول‌هایم را از داخل کمد دیواری سرقت کرد و از محل متواری شد.

کارآگاهان پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ با توجه به شیوه و شگرد سرقت به بررسی وقوع سرقت‌های مشابه پرداخته و اطلاع پیدا کردند که سرقت‌های مشابه دیگری در دیگر مناطق تهران دقیقاً به همین شیوه و شگرد رخ داده است.

بررسی اظهارات مالباختگان جدید نشان داد که فردی با مشخصات یکسان و تحت عناوین «مأمور اداره بیمه» یا «کارمند بانک» و به بهانه‌های مختلف «پرداخت حقوق مستمری» و یا «برنده شدن افراد در قرعه کشی بانک» به در منازلی که در تمامی آن‌ها افراد سالخورده (عمدتا پیرزن) زندگی می‌کنند، مراجعه کرده؛ پس از ورود به منازل افراد، در صورت امکان به شیوه «کش روی» و در صورت اطلاع مالباختگان از هویت واقعی اش به شیوه «زورگیری» اقدام به سرقت وجوه نقد، طلا و جواهرات کرده و نهایتاً با یک دستگاه موتورسیکلت طرح ویو آبی رنگ از محل متواری شده است.

کارآگاهان پایگاه دوم آگاهی با بهره‌گیری از اظهارات شکات و مالباختگان در خصوص مشخصات ظاهری سارق، شیوه و شگرد سرقت و نهایتاً بهره‌گیری از سوابق مجرمین سابقه دار موفق به شناسایی یکی از مجرمین سابقه دار و حرفه‌ای به نام فریدون ۵۰ ساله شدند.

بررسی سوابق فریدون حکایت از آن داشت که این شخص از مجرمان سابقه‌دار و حرفه‌ای با ۱۳ سابقه دستگیری و زندان است که در این ۱۳ فقره بارها به اتهام ارتکاب جرایم مختلف کلاهبرداری، قاپ زنی و سرقت منزل از سوی پایگاه‌های مختلف آگاهی دستگیر و روانه زندان شده و در بسیاری از پرونده سرقت‌های خود نیز دقیقاً به همین شیوه و تحت عناوین «مأمور اداره بیمه» و یا «کارمند بانک» اقدام به سرقت از افراد سالخورده کرده است.

سرهنگ کارآگاه سعدالله گزافی، رئیس پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر گفت: در ادامه اقدامات پلیسی برای دستگیری فریدون کارآگاهان با بهره‌گیری از اطلاعات موجود در سوابق متهم اقدام به شناسایی آخرین محل سکونت وی در محدوده میدان هفت تیر کرده، در تحقیقات پلیسی اطلاع پیدا کردند که این شخص به واسطه اقدامات مجرمانه از سوی خانواده طرد و در حال حاضر بلامکان است؛ لذا در ادامه پیگیری پرونده و به جهت دستگیری این متهم سابقه دار و حرفه‌ای و همچنین شناسایی سایر شکات و مالباختگان احتمالی، دستور انتشار بدون پوشش تصویر این شخص از سوی بازپرس پرونده صادر شده است.

 وی افزود: از شهروندانی که موفق به شناسایی تصاویر متهم شده و اطلاعاتی در خصوص مخفیگاه و یا محل‌های تردد این شخص دارند درخواست می‌شود تا هرگونه اطلاعات خود در این خصوص را از طریق شماره تماس ۲۱۸۶۹۰۰۶ در اختیار کارآگاهان پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار دهند؛ همچنین از شکات و مالباختگانی که موفق به شناسایی تصویر متهم شدند نیز دعوت می‌شود تا جهت پیگیری شکایات خود به نشانی پایگاه دوم پلیس آگاهی در جنت آباد شمالی – خیابان شاهین شمالی مراجعه کنند.