سرهنگ ابراهیم وهاب‌زاده جانشین رئیس پلیس راه راهور ناجا به کاهش آمار قربانیان حوادث رانندگی پرداخت و گفت: از 16 هزار و 600 نفر کشته حوادث رانندگی، این آمار به 15 هزار و 973 نفر رسیده است؛ هرچند این آمار نشان دهنده کاهش حوادث نیست اما این را نشان می‌دهد که مسیر درستی را طی کرده‌ایم که نیاز به شتاب بیشتری دارد.

جانشین رئیس پلیس راه راهور ناجا، تصریح کرد: از 51 هزار حادثه تصادف رانندگی در سال 95 بیشتر آنها به دلیل عدم توجه به جلو، خستگی و خواب‌آلودگی،‌ تخطی از سرعت مطمئنه، سرعت غیرمجاز و انحراف به چپ بوده است.

این مقام ارشد راهنمایی و رانندگی کشور موارد فوق را از جمله عواملی دانست که هر ساله تکرار شده و علت عمده تصادفات رخ داده در جاده‌ها است.

وی درخصوص سامانه هوشمند کنترل ترافیک و ثبت تخلفات سرعت اعلام کرد: حدود 400 دستگاه سامانه هوشمند برای کنترل سرعت در جاده‌ها نصب شده است که نسل جدید این دوربین‌ها یک سال و نیم است که با همکاری وزارت راه در حال نصب است؛‌ حدود 600 دستگاه دوربین نسل جدید در جاده‌ها نیز جدیداً نصب شده که می‌تواند سرعت را به صورت لحظه‌ای و متوسط بسنجد.

سرهنگ وهاب‌زاده، گفت: قابلیت جدید دوربین‌های نسل جدید آن است که می‌تواند مسافت پیموده شده را با زمان سنجیده و سرعت را اندازه‌گیری کند و چنانچه وسیله نقلیه زودتر از زمان سنجیده شده در سیستم مسافت را طی کند سرعت غیرمجاز را برای آن وسیله لحاظ کرده و اعمال قانون داشته باشد.

جانشین رئیس پلیس راه راهور ناجا از دیگر قابلیت‌های این دستگاه‌های جدید را رصد حرکت اتوبوس و کامیون در خط سرعت آزادراه،‌ حرکت خودروها مابین خطوط و اندازه‌گیری فاصله طولی دانست و اعلام کرد: قراردادی 3 ساله برای نصب دوربین‌ها برای 34 هزار کیلومتر جاده شریانی و اصلی کشور منعقد شده که یک سال و نیم آن سپری شده و امیدواریم در نیمه اول سال 97 از 1880 دستگاه دوربین نسل جدید بهره‌برداری شود.

این مقام ارشد راهنمایی و رانندگی در پاسخ به سوالی درخصوص استفاده از دستگاه‌های هوشمند و مقایسه ایران در بهره برداری از آنها نسبت به آمار جهانی اعلام کرد: نمی‌شود این مقایسه را انجام داد چرا که استفاده از دستگاه‌های هوشمند دیگر انتخاب نیست بلکه الزام است چرا که این دستگاه‌ها توانسته‌اند در رفتارسازی و مدیریت ترافیک نقش موثر خود را ایفا کنند.

وی درخصوص اقدامات انجام شده برای برخورد با تخلفات سرعت اظهار داشت: استفاده از سامانه هوشمند و ثابت یکی از روش‌های اجرایی در این خصوص بوده است؛ همچنین بحث هوشمند کردن تردد ناوگان حمل و نقل عمومی (سپهتن) از جمله عواملی بوده که توانسته به صورت آنلاین و برخط رفتار رانندگان اتوبوس را از ابتدا تا انتهای مسیر پایش کرده و با تخلفات احتمالی برخورد کند.

سرهنگ وهاب‌زاده به دوربین‌های نظارت تصویری پرداخت و گفت: با توجه به این دوربین‌ها می‌توان مدیریت ترافیکی راه‌های استانی را انجام داد و همچنین ترافیک استان‌ها و معابر همجواری نیز قابل رویت و مدیریت است.

جانشین رئیس پلیس راه راهور ناجا، بحث آموزش را از جمله عوامل موثر در آموزش و فرهنگ‌سازی درخصوص کاهش سرعت دانست و افزود: تجهیز خودروها به تجهیزاتی که بتواند کنترل سرعت را به دنبال داشته باشد نیز موثر است.

سرهنگ وهاب‌زاده درخصوص رانندگی در ماه مبارک رمضان اعلام کرد: افت میزان قند و فشار از آثار طبیعی روزه است که در ساعات بعدازظهر مستولی می‌شود؛‌ همچنین پایین آمدن آستانه تحمل، خستگی و خواب‌آلودگی نیز از دیگر مواردی است که با آن مواجه خواهیم بود.

وی با اشاره به موارد فوق از هموطنان خواست از انجام سفرهای طولانی و غیرضروری در این ایام پرهیز کرده و در هنگام رانندگی نیز بعد از 2 ساعت رانندگی استراحت کرده و از انجام رانندگی مداوم بپرهیزند تا خستگی و خواب‌آلودگی بر آنها غلبه نکند.

جانشین رئیس پلیس راه راهور ناجا اعلام کرد: در ماه مبارک رمضان با کاهش حجم سفر مواجه‌ هستیم اما در مقابل سرعت متوسط در جاده‌ها به دلیل خلوتی افزایش می‌یابد و به واسطه آن شدت برخورد نیز افزایش خواهد داشت، بنابراین از همه رانندگان تقاضا می‌کنیم که حتما نکات ایمنی را رعایت کنند.

سرهنگ وهاب‌زاده درخصوص کاهش تخلفات جاده‌ای به نتایج کاهش کشته‌ها پرداخت و گفت: تخلفات حتما وجود دارد؛ اما مساله این است که ما در برخورد با تخلفات مخاطره‌آمیز موفق بوده‌ایم اما این کافی نبوده است.

وی ادامه داد: همه دستگاه‌های مذکور در ایمنی ترافیک باید تلاش خود را در این زمینه کنند؛ اگرچه حضور دستگاه‌های امداد و نجات، اطلاع‌رسانی و آموزش رسانه‌ها و مشارکت بالای مردم در این زمینه نقش آفرینی موثر داشته است.

جانشین رئیس پلیس راه راهور ناجا با بیان این مطلب که اعمال و اجرای قوانین قطعا مهمترین علت در کاهش تخلفات بوده، به مشارکت مردم در این زمینه پرداخت و گفت: تعداد متخلفان حرفه‌ای زیر 5 درصد است و 95 درصد از رانندگان مطیع قانون هستند و امیدواریم تعداد متخلفان از این مقدار نیز کمتر شود.