امید رحیمی گفت: روزه برای افراد سالم نه تن‌ها مضر نیست بلکه موجب سلامتی بدن می‌شود. اما افراد بیمار، باید با نظارت پزشک روزه گرفته و از مضر نبودن آن برای بدن اطمینان حاصل کنند تا در آخر منجر به تشدید بیماری نشود. 

وی افزود: کلیه عضوی از بدن است که در تنظیم بدن، خون سازی و کنترل ادرار نقش به سزای دارد در صورتی که در عملکرد کلیه اختلال ایجاد شود، سموم وموادی ذایدی که ز. طریق ادرار دفع می‌شود، در کلیه‌ها انباشته شده و فرد را دچار نارحتی کلیوی کند. مصرف مایعات، کمک می‌کند این مواد ته نشین شده در کلیه‌ها دفع شود و مثانه و مجاری ادراری را از هرگونه مواد سمی پاک کند. 

متخصص بیماری‌های کلیوی خاطر نشان کرد: نارسایی کلیه، نقش بسیاری در تغلیظ ادرار دارد که با تکرر ادرار و دفع مایعات بدن، فرد دچار تشنگی شدید شده و ضعف و افت فشار را به همراه می‌آورد بنابراین روزه برای این افراد مضر است. 

وی اذعان داشت: افراد مبتلا به بیماری سنگ کلیه، براساس دستور پزشک، ملزم به مصرف روزانه ۲ تا ۵ / ۲ لیتر مایعات هستند که با توجه به ساعات طولانی روزه داری، عملا این امر غیر ممکن است. 

رحیمی عنوان کرد: شدت نارسایی کلیه در افراد به سه دسته تقسیم می‌شود. کسانی که به نارسایی خفیف کلیه مبتلا هستند می‌توانند با دستور پزشک و ایجاد تغییر در ساعات مصرف دارو، با مصرف جحم زیاد مایعات در وعده سحر و افطار اقدام به روزه داری کنند و در صورت بروز مشکل از ادامه روزه داری بپرهیزند. 

وی یادآور شد: روزه داری برای بیماران مبتلا به نارسایی کلیه در حد متوسط و شدید، اصلا توصیه نمی‌شود چرا که کاهش میزان مایعات در بدن این افراد، منجر به تشدید بیماری خواهد شد. 

متخصص بیماری‌های کلیوی گفت: بیماران کلیوی باید از موادی، چون نمک، چربی و گوشت به مقدار کمی استفاده کرده و از استعمال دخانیات بپرهیزند. همچنین توصیه می‌شود افراد با سابقه سنگ سازی کلیه، از آب و مایعات زیاد استفاده کنند. 

وی افزود: توصیه می‌شود افراد سالم برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های کلیوی در ماه رمضان از مایعات و میوه در وعده‌های افطار تا سحر زیاد استفاده شود و در فاصله‌های دو ساعته حتما یک لیوان آب یا چای کمرنگ مصرف و خوردن زولبیا و بامیه و شیرینی جات را تا حد امکان محدود کنند.