محمدعلی زارعیان درباره برخی پرهیزهای غذایی در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: از عادت‌های غلط در زمان گشودن روزه، نوشیدن آب سرد و سایر نوشیدنی‌های سرد است.

وی افزود: فاصله طولانی میان سحر تا افطار و نیز گرمی هوا باعث می‌شود تا خون‌رسانی دستگاه گوارش در زمان روزه‌داری و به‌ویژه زمان افطار کاهش پیدا کند و به همین دلیل مصرف نوشیدنی‌های سرد باعث کمتر شدن خون‌رسانی و به‌دنبال آن ضعف هاضمه و سنگین شدن معده و درد شکم و مشکلات ناشی از سوء‌هاضمه شود.

این دستیار تخصصی طب سنتی ایران تصریح کرد: افراد سعی کنند در این ماه بنا به ضرورت از خانه و فضاهای خنک خارج نشوند و خوردن غذاهای سنگین و نیز غذاها و گوشت‌های چرب را کم کنند همچنین از مصرف میوه‌های آبدار و نوشیدنی‌های خنک با فاصله مناسب از افطار یا شام غافل نشوند.

زارعیان یادآور شد: بهتر است گشودن روزه با افطار مختصر مثل سوپ گرم حاوی اندکی غلات و حبوبات و سبزیجات، شورباهای ساده، شله‌زرد، فرنی، و حریره بادام صورت گیرد, فراموش نکنید که فاصله 8ساعته بین افطار تا سحر، پذیرش 2 وعده سنگین را از دستگاه گوارش می‌گیرد لذا وعده افطار را سبک کنید و به خوراک‌های رقیق و رطوبت‌افزا اختصاص دهید و وعده سنگین را به سحر موکول کنید تا هم سیری طولانی‌تری ایجاد کند و هم فرصت مناسب برای هضم آن وجود داشته باشد.

وی متذکر شد: همچنین سعی شود موادی که باعث افزایش ادرار می‌شوند مثل چای و هندوانه در وعده سحری مصرف نشود تا طی روز افراد دچار عطش نشوند.