پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- روح الله رجایی- در همه سال های فعالیت دولت نهم و دهم ساعات کاری بخش دولتی در ماه رمضان چند ساعتی کم می شد.اما  دولت یازدهم وقتی سرکار آمد،باید با صدای بلند فریاد می زد که «آن مرد رفته است.» باید تاکید می شد که فصل «بدعت های احمدی نژاد» تمام شده است. نتیجه اینکه سخنگوی دولت اعلام کرد دولت یازدهم دولت قانون است و از این دولت از آن دولت ها نیست که به خاطر روزه داری کار غیرقانونی بکند. 

از سال 92 ماه رمضان به روزهای گرم سال نزدیک تر شد و سال گذشته مردم نزدیک 17 ساعت روزه دار بودند،اما ساعت کار اداری نه کم شد و نه حتی تغییر کرد.دولتی که برای افزایش بهره وری ادارات فشل ایران هیچ کاری نکرده، به ماه رمضان که رسید، خواست مو را از ماست بکشد و کار غیرقانونی نکند. دولت در حالی بر عدم تغییر ساعات کار در ماه رمضان اصرار دارد  که حتی سکولار ترین دولت ها در این ایام شرایط ویژه ای برای کارمندان خود در نظر می گیرند.

امسال برای اولین بار فصل امتحانات و ماه رمضان به طور جدی با هم تداخل دارند. تقریبا همه خرداد با همه ماه رمضان منطبق شده و کارجابجایی امتحانات را سخت کرده است.دولت هم کلا صورت مسئله را پاک کرده و گفته:«چاره ای نیست،دانش آموزان باید برای چند سال به امتحان دادن و روزه داری همزمان عادت کنند.» استدلال شان هم این است که تغییر تقویم آموزشی به مصوبه مجلس نیاز دارد و دولت نمی تواند کاری بکند. اگر دشواری روزه داری 16 ساعته دانش آموزان نوجوان و همزمانی با امتحانات برای دولت مهم بود،می توانست برای حل مشکل پیشنهادی به مجلس بدهد.چنین وضعیتی،نتیجه نگاه بخشنامه ای به دین است.

اگر دولت و رئیس دولت دغدغه دینداران را درک می کردند،متوجه این موضوع بودند که دختر 10 ساله ای که باید روزه بگیرد،نمی تواند در این روزهای گرم امتحان هم بدهد.در روزگاری که دست کم برای نوجوان ها دینداری دشوارتر از نگه داشتن آتش در کف دست شده،آیا می توان از پسر 15 ساله ای توقع داشت که هم 16 ساعت روزه باشد و هم برای امتحان نهایی فیزیک آماده شود؟ بدن انسان به اندازه مشخصی توان دارد،طاقت که طاق شد یا باید کار و درس را کنار گذاشت یا قید روزه گرفتن را زد.آیا توقع زیادی است که دولت ایران نه مانند دولت های ترکیه و سعودی بلکه مانند برخی کارفرمایان انگلیسی حواسش به روزه خلق الله باشد؟

پی نوشت:

روزنامه گاردین در گزارشی با اشاره به سختی روزه داری در تابستان،نوشته است  برخی از کارفرمایان انگلیسی برای مسلمانان تسهیلات کاری خاصی از قبیل کشاندن ساعات کاری به جلو در نظر گرفته اند.