رضا ملایری فوق تخصص خون و سرطان گفت: سرطان گروهی از بیماری‌ها را شامل می‌شود که با رشد کنترل نشده و گسترش غیر طبیعی سلول‌ها مشخص می‌شود.

وی افزود: سرطان توسط عوامل مختلف خارجی و داخلی به‌وجود می‌آید. عوامل خارجی شامل استعمال دخانیات، مواد شیمیایی، پرتوتابی و عوامل عفونی می‌شود.

ملایری، عوامل داخلی موثر در ایجاد سرطان را جهش‌های ژنی، هورمون‌ها، شرایط ایمنی و جهش‌هایی که در جریان متابولیسم روی می‌دهند، دانست.

این فوق تخصص خون و سرطان، غربالگری را وسیله‌ای برای تشخیص زودرس بیماری در بدن افراد بدونه نشانه دانست و گفت: هدف غربالگری کاهش میزان گسترش بیماری و مرگ و میر ناشی از آن است. آزمون‌ها، بررسی‌ها و شیوه‌های غربالگری معمولاً دارای ارزش تشخیصی نیستند ولی در عوض بیانگر آن هستند که یک سرطان ممکن است وجود داشته باشد.

وی افزود: تشخیص هنگامی داده می‌شود که بیوپسی و تایید پاتولوژیک صورت گرفته باشد. در معاینات فیزیکی که برای غربالگری انجام می شود، پزشک به دنبال هرچیز غیر معمول و لمس نمودن توده یا غده در حال رشد است. آزمایشات غربالگری به خصوص مانند تست‌های آزمایشگاهی ، عکسبرداری با اشعه X یا دیگر روش‌ها، معمولا به طور عادی فقط برای چند نوع سرطان خاص به کار می روند.

ملایری در خصوص انجام غربالگری برای سرطان پستان گفت: معاینه پستان توسط خود شخص، معاینه بالینی پستان توسط پزشک، سونوگرافی و ماموگرافی به عنوان روش‌های غربالگری مفید مورد قبول قرار گرفته اند.

این فوق تخصص آنکولوژی اضافه کرد: ثابت شده که غربالگری سرطان پستان، خطر مرگ و میر ناشی از این بیماری را کاهش می‌دهد و در سالهای اخیر توصیه می‌شود که زنان با ریسک بالا که در دهه چهارم عمر یا بالاتر قرار دارند یک برنامه ماموگرافی منظم یکبار در سال داشته باشند.