از آنجا که بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع دو، دچار اضافه وزن هستند، رعایت رژیم غذایی از نظر میزان کالری موجود در آن باعث بهبود این علائم می‌شود.  

بهتر است روزانه قند خون خود را بررسی کنید و از پزشک خود بپرسید که میزان قند خون مناسب شما چقدر باید باشد و سعی کنید با خودتان خوراکی‌های حاوی کربوهیدرات به همراه داشته باشید که می‌تواند شامل هر میان وعده سالمی مانند میوه یا نوشیدنی که قند خون شما را افزایش می‌دهد، باشد.

بسیاری از افرادی که مبتلا به دیابت نوع دوم هستند تمایل به مصرف بستنی به عنوان میان وعده دارند؛ اما مهم‌ترین نکته، محاسبه میزان کالری‌های دریافتی روزانه دیابتی‌ها است.

اول باید حساب کنیم که یک بستنی چند کالری دارد و میزان کالری دریافتی بیمار دیابتی در طول روز چقدر باید باشد. به عبارت دیگر، می‌توان بستنی را در میان‌وعده‌های دیابتی‌ها قرار داد به شرطی که بیمار مبتلا به دیابت فکر نکند هر وقت اراده کرد می‌تواند یک بستنی بخورد و خیالش از افزایش قندخون راحت باشد؛ بلکه با تنظیم دوز انسولین خود قادر است تکه‌ای بستنی به‌عنوان میا‌ن‌وعده مصرف کند، اما کوچک‌ترین زیاده‌روی موجب افزایش قندخون و بروز مشکلات بعدی خواهد شد.

به طور کلی افرادی که مبتلا به دیابت نوع دوم هستند بهتر است نصف یک فنجان بستنی به عنوان میان وعده استفاده کنند، زیرا قند و کربوهیدارت موجود در بستنی در صورتی که بیش از حد مجاز باشند می‌توانند برای فرد بیمار خطرآفرین باشند.

فرد بیمار باید در نظر داشته باشد که در هنگام تهیه بستنی به برچسب موجود بر روی آن دقت کند و با مطالعه‌ی میزان قند درج شده بر روی آن، بهترین نوع بستنی را تهیه کند.

علاوه بر این مورد فرد باید میزان چربی و پروتئین درج شده برروی جلد بستنی را مطالعه کند، زیرا میزان پروتئین موجود در بستنی در جذب قند نقش مهمی را بر عهده دارد.

افرادی که نمی‌توانند حتی از بستنی استفاده کنند پیشنهاد می‌شود که از ماست منجمد به همراه توت فرنگی استفاده کنند، زیرا این محصول از چربی و قند پایین تری برخوردار است و به کسانی که دیابت نوع دوم دارند توصیه می‌شود.