پیرحسین کولیوند معاون حج و عمره‌ مرکز پزشکی حج و زیارت و سرپرست اورژانس کشور با بیان اینکه آزمون و مصاحبه‌ پرستاران حج مصاحبه‌ی علمی و عملی پرستاران اعزامی به حج روز پنج شنبه برگزار می‌شود، گفت: همه ساله از بین پرستاران مشتاق خدمت به ضیوف الرحمن تعدادی که سابقه تشرف به عمره و عتبات داشته و نمرات ارزشیابی خوبی دارند انتخاب و از بین آنان کادر پرستاری حج انتخاب می‌گردد. 

وی افزود: این پرستاران در سایت مرکز پزشکی حج و زیارت ثبت‌نام کرده‌اند و توفیق خدمت به زائران امام حسین (ع) در کربلای معلی و عتبات عالیات با عملکرد خوب را نیز داشته‌اند.

کولیوند اظهار کرد: برای انجام مصاحبه از اعضای کمیته پرستاری مرکز حج و زیارت دعوت شد تا بر اساس استانداردهای لازم، پرستاران را برای اعزام به عربستان انتخاب کنند.

وی با اشاره به انتخاب دقیق‌تر و سختگیرانه‌تر نیروهای پرستاری برای اعزام به حج تمتع امسال افزود: باتوجه به افزایش تعداد زائرین حج سال جاری و عدم افزایش سهیمه‌ نیروهای بهداشتی و درمانی، امسال مجموع پرستارانی که امکان اعزام به حج را خواهند داشت، همانند سالهای قبل خواهد بود.

معاون حج و عمره‌ مرکز پزشکی حج و زیارت ادامه داد: با توجه به مشاهدات مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر از شرایط مدینه و مکه نظیر افزایش حجم پیاده روی زائران، مسیر توقف اتوبوس‌ها تا مسجد الحرام،همچنین اطراف مسجد النبی و ساخت و سازهای در حال انجام و سخت شدن شرایط برای زائران به ویژه برای زائرانی با سن و سال بالا، سعی بر این شد تا تدابیر خاصی برای انتخاب پرستاران اندیشیده شود.

وی بیان کرد: همواره سعی کرده ایم تا از برخی انحصارهای خاص در انتخاب پرستاران خارج شویم و کار به صورت توزیع کشوری انجام شود. 

کولیوند ترکیب اعزام پرستاران با تجربه و سال اولی را ۹۰ به ۱۰ درصد عنوان کرد و گفت: امسال با توجه به وضعیت خاص حج به دلیل یکسال تعطیلی نمی‌شود همانند سالهای گذشته نیروهای سال اولی بیشتری اعزام کرد.

وی افزود: البته اگر کسی ۲ بار یا ۳ بار به حج اعزام می‌شود و در ایام تمتع شرکت می‌کند به این معنا نیست که هر بار اعمال حج را بجا می‌آورد بلکه تنها همان سال اول این اعمال به جا آورده می‌شود و این افراد یک عمره مفرده‌ای را بجا می‌آورند و بقیه وقت خود را صرف خدمت رسانی به زائران می‌کنند که به عنوان حاجی اعزام نمی‌شوند.

معاون حج و عمره‌ مرکز پزشکی حج و زیارت اظهار کرد: برای این گزینش نیز شاخصه هایی نظیر دفعات تشرف، توزیع استانی، سطح علمی، میزان مهارتهای فردی و اخلاق و ارتباط مناسب با بیماران در نظر گرفته می‌شود. 

وی یادآور شد: با توجه به تاکیدات همیشگی نماینده‌ ولی فقیه در امور حج و زیارت به نوع خدمت رسانی مطلوب به زائرین تمام سعی خود را بکار می‌بریم که نیروهایی که شهره اخلاق، ارتباط، تحرک و پویایی هستند به عنوان افراد با تجربه به حج اعزام شوند.