محمدی رئیس اتحادیه غذاهای سنتی در خصوص وضعیت بازار در آستانه ماه مبارک رمضان اظهار داشت: واحدهای مجاز ارائه دهنده غذاهای مرسوم این ماه مبارک از جمله آش و حلیم، موظف هستند بنر متحد الشکل را که دارای کد شناسایی واحد صنفی است در محل کار خود نصب کنند و به مردم توصیه می‌کنیم حتماً از واحدهای مجاز دارای کد خرید نمایند.

وی در خصوص قیمت‌های مصوب در این ماه تصریح کرد: قیمت مصوب حلیم درجه یک با مخلفات 15 هزار تومان و حلیم ساده 14 هزار تومان، آش شله‌قلمکار با مخلفات 15 هزار تومان و ساده 14 هزار تومان، آش رشته با مخلفات 13 هزار تومان و ساده 12 هزار تومان تعیین شده است.

محمدی با اشاره به فعالیت برخی واحدهای غیرمجاز و به‌اصطلاح خانگی در این ایام گفت: بحث تهیه غذا یک امر تخصصی است و ضوابط بهداشتی باید در آن لحاظ شود بنابراین باید با افراد سودجو که با ارائه غذای ناسالم و ارزان‌تر سلامت مردم را به خطر می‌اندازند برخورد شود.

وی گفت: اصناف دیگر و واحدهای غیرمجاز نباید اقدام به فروش آش و حلیم کنند.

رئیس اتحادیه غذاهای سنتی ادامه داد: در همین راستا بازرسین اداره اماکن، بهداشت و تعزیرات در این ایام نظارت کافی بر عملکرد واحدها دارند و با متخلفین برخورد می‌شود؛ همچنین تیم بازرسی از سوی خود اتحادیه نیز از واحد‌ها بازدید دارند و متخلفان را به تعزیرات معرفی می‌کنند.

محمدی گفت: نصب تابلوی قیمت‌ها از گذشته مرسوم بوده است و در ماه مبارک رمضان کنترل ویژه خواهد شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در برخی محله‌های تهران که تقاضا بیشتر است اما توزیع کننده کمتر، احتمال اختلاف قیمت 1000 تومان یک امر طبیعی است اما چنانچه توسط کارشناسان ما مشاهده شود از نظر وزن، کیفیت و مبلغ فروش اختلاف فاحشی وجود دارد برخورد قاطع خواهد شد و واحدهای متخلف تعطیل می‌شود.

وی گفت: هموطنان تهرانی می‌توانند با شماره تلفن 77639658 تخلف توزیع کنندگان در خصوص کم‌فروشی، گران‌فروشی و واحدهای غیرمجاز را در طول مدت شبانه‌روز به بازرسین اتحادیه گزارش کنند.

علی بهره‌مند رئیس اتحادیه صنف قنادان در ارتباط تلفنی در خصوص قیمت مصوب زولبیا و بامیه در این ایام گفت: قیمت یک کیلو زولبیا و بامیه درجه یک 12 هزار تومان و درجه دو، 11هزار و 500 هزار تومان است.

وی ادامه داد: معمولاً در این ایام که تقاضا افزایش می‌یابد برخی افراد سودجو بدون مجوز اقدام به تهیه و عرضه زولبیا و بامیه می‌کنند که از نظر بهداشتی تأیید نمی‌شود، به‌طور حتم بازرسان تعزیرات حکومتی با این متخلفان برخورد می‌کنند.

بهره‌مند افزود: همچنین در صورت مشاهده تخلف با گرانی و کیفیت نامرغوب در واحدهای صنفی مجاز نیز برخورد خواهد شد.

بر اساس این گزارش یزدان سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در ارتباط تلفنی در خصوص تنظیم بازار ماه مبارک رمضان اظهار داشت: قبل از ماه رمضان 30 هزار تن برنج خارجی به‌قیمت کیلویی 2700 تومان در اختیار کارکنان تنظیم بازار استانها قرار دادیم.

وی ادامه داد: همچنین 50 هزار تن شکر در اختیار شیرینی‌پزی‌ها قرار گرفت و 20 هزار تن شکر نیز بین خانوارها توزیع شد؛ در خصوص روغن مصرفی هم با کارخانجات تفاهمی انجام گرفته تا با 5 درصد تخفیف در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه شود.

سیف افزود: سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده با همکاری تعزیرات حکومتی، نظارت کافی بر عرضه مواد غذایی در این ایام دارند و با کم‌فروشان و گران‌فروشان برخورد می‌شود؛ همچنین مردم در صورت مشاهده تخلف می‌توانند با شماره 124 تماس بگیرند و اطلاع دهند.