محققان رشته قلب و عروق کالیفرنیا در جدیدترین تحقیقات خود دریافتند مصرف برخی میوه‌ها مانند خیار به دلیل دارا بودن پروتئین لکتین می‌تواند باعث ابتلای افراد به بیماری آلزایمر یا تشدید این عارضه شود.


کارشناسان وجود رابطه بین مصرف خیار و ابتلا به بیماری آلزایمر را به اثبات رسانده اند.


پروتئین لکتین ماده‌ای مفید برای محافظت از سیستم ایمنی گیاه است، اما زمانی که به همراه غذا توسط فرد استفاده می‌شود باعث آسیب به سلول‌های بدن به ویژه دستگاه گوارش و مغز می‌شود که می‌تواند آلزایمر را در پی داشته باشد.


برخی مواد غذایی حاوی لکتین عبارتند از:


خیار، بادمجان، سیب زمینی، گوجه فرنگی، سویا و غلات سبوس دار که با وجود فواید بی‌شمار برای سلامت بدن، می‌توانند منجر به آلزایمر شوند.


کارشناسان در عین حال دریافتند اثر لکتین بر بدن در افراد با گروه‌های خونی مختلف متفاوت است.
برهمین اساس افراد با گروه‌های خونی زیر باید از مصرف برخی خوراکی‌ها به میزان زیاد اجتناب کنند.


گروه خونی نوع O: گندم، روغن سویا، بادام زمینی، لوبیا قرمز
گروه خونی نوع A: لوبیا، گوجه فرنگی، بادمجان
گروه خونی نوع B: گوشت مرغ، سویا، عدس
گروه خونی نوع AB: گوشت مرغ، موز، لوبیا، باقلا


براساس پژوهش‌ها لکتین باعث اختلال در عملکرد گیرنده‌های انسولین شده و آسیب دیدن رگ‌های خونی و اختلال در عملکرد سلول‌های مغزی می‌شود.


از جمله دیگر مواد غذایی حاوی لکتین فلفل، خیار، سویا، دانه‌های غلات، حبوبات، لوبیا و برخی جوانه‌های خوراکی را می‌توان نام برد.


براساس پژوهش‌ها بیماری آلزایمر یکی از بیماری‌های خطرناک و مرگبار در عصر حاضر است که کارشناسان تخمین می‌زنند در حدود 50 سال آینده میلیارد‌ها انسان به خصوص افراد در آستانه میانسالی و سالمندی به این بیماری مبتلا و نیازمند مراقبت و رسیدگی دائمی می شوند.


در اثر بیماری آلزایمر سلول‌های مغزی آسیب دیده فرد در به یادآوردن خاطرات کوتاه مدت با مشکل مواجه می‌شوند، این بیماری متاسفانه فاقد راه حل درمانی است که بیشتر مبتلایان در اثر مشکلات ثانویه ناشی از این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

بازگشت به صفحه سایر رسانه‌ها