حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص ثبت نام از واجدین تشرف به حج سال جاری توضیح داد: ثبت نام نهایی کاروان‌های حج تمتع از 23 اردیبهشت به مدت 5 روز برای کسانی که ودیعه حج خود را تا مبلغ 10 میلیون تومان تکمیل کرده بودند، انجام شد و از روز 30 اردیبهشت ماه فرآیند تکمیل ظرفیت کاروان‌ها آغاز شد که دارندگان اسناد ودیعه گذاری حج تا پایان آبان ماه سال 85 می‌توانند برای نام‌نویسی در ظرفیت‌های خالی کاروان‌های حج اقدام کنند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: واجدین شرایط تشرف به حج سالجاری می‌توانند با مراجعه به دفاتر زیارتی در سراسر کشور و یا با مراجعه به سامانه HAJ96.HAJ.IR برای نام‌نویسی در کاروان‌های حج سالجاری اقدام کنند.

واجدین شرایط اعزام سریعتر در کاروان‌ها ثبت نام کنند

محمدی ضمن تاکید بر اینکه دارندگان اسناد اولویت دار حج تمتع هر چه سریعتر برای نام‌نویسی در کاروان‌های حج اقدام کنند، گفت: با تکمیل کاروان‌های حج آموزش حجاج آغاز خواهد شد.

وی در خصوص احتمال اعلام اولویت‌های جدید برای نام نویسی در کاروان‌های حج، گفت: استقبال زائران برای نام نویسی در کاروان‌ها رضایت بخش بوده و به نظر می‌رسد با روند جاری طی روزهای آینده ظرفیت کاروان‌های حج تکمیل شود و عملا برنامه‌های آموزشی و معاینات پزشکی حجاج آغاز شود.

آغاز برنامه آموزشی حجاج از ماه مبارک رمضان

رئیس سازمان حج و زیارت درباره زمان آغاز برنامه‌های آموزشی حج نیز بیان کرد: برنامه‌های آموزشی حجاج از ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود اما آموزش کارگزاران حج شامل مدیران مجموعه و کاروان‌ها، مدیران آشپزخانه‌ها و همچنین پزشکان حج هم اکنون هم در استان‌ها و هم به صورت متمرکز در حال اجرا است.

وی در این باره افزود: آموزش‌های زائران در حوزه مسائل اجرایی و دانستنی‌های سفر و ویژگی‌های حج امسال از جمله گرمای هوا و ازدحام جمعیت که زائران با آن مواجه خواهند بود و همچنین مسائل فرهنگی کاملا مدون شده که این مسائل در جلسات آموزشی کاروان ها و همچنین همایش های متمرکز به زائران آموزش داده خواهد شد.

رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به برخی نگرانی‌های زائران اظهار داشت: موضوع حج بر اساس نظر مسئولین ارشد نظام مجزا از روابط سیاسی ما با کشور عربستان دنبال شده و بر این اساس راهکارهای اجرایی برای رفع نگرانی‌های حجاج دیده شده است.

وی در این خصوص اضافه کرد: به عنوان مثال یکی از دغدغه‌های مردم، سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبری ازدحام جمعیت به خصوص در ایام تشریق در منا و جمرات بوده که برای اینگونه موارد جدای از برنامه‌ریزی‌های عربستان ما هم بصورت ویژه برنامه‌ریزی کردیم به گونه‌ای که عزیمت کاروان‌ها از منا به جمرات کاملاً برنامه‌ریزی شده و زمان بندی شده باشد.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه اعمال حج در فصل گرما انجام می شود و مسیرهای رسیدن به مسجدالحرام هم طولانی‌تر از قبل شده است و همچنین با توجه به اینکه اکثر حجاج سن بالایی دارند ما مچ بندهایی را برای حجاج در نظر گرفته‌ایم که به وسیله آنها شناسایی افراد به راحتی انجام می‌شود هم چنین اگر مشکلی برای زائران پیش آمد مثلا دچار گرما زدگی شوند یا گم شوند کار امداد رسانی به راحتی انجام می‌شود.

شرط از سرگیری اعزام‌های عمره

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص تعداد نهایی اعزام زائران به حج گفت: امسال حدود 86 هزار و 500 نفر از ایران به حج اعزام می‌شوند و تاریخ اعزام حجاج از نهم مردادماه است البته نیروهای ستادی و عوامل اجرایی، مدیران هتل‌ها و اشپزخانه‌ها از دوم مرداد به عربستان اعزام می‌شوند و اعزام‌های حجاج تا سوم شهریور ادامه خواهد داشت.

محمدی با اشاره به تسهیلاتی که در حج امسال به خانواده‌های حادثه دیده منا تعلق می‌گیرد، تصریح کرد: از هر خانواده آسیب دیده 2 نفر سهمیه حج دارند و می‌توانند در صورت تمایل ثبت نام کرده و مشرف شوند.

محمدی با اشاره به مجازاتی که برای 2 پلیس خاطی فرودگاه جده انجام گرفته، بیان کرد: با توجه به نامه رسمی وزیر حج عربستان در خصوص مجازات 2 پلیس خاطی به هزار ضربه شلاق و 4 سال زندان، گرچه شرط ایران برای از سرگیری عمره محقق شده است، اما قطعا از سرگیری اعزام زائران ایرانی به عمره مشروط به تعامل عربستان با حجاج ایرانی در سالجاری خواهد بود.

برنامه زمان بندی برای رمی جمرات و ذبح قربانی

محمدی ادامه داد: امسال جدول زمان بندی را تنظیم کردیم و بر اساس این جدول زمانی عزیمت زائران از منا به جمرات ممکن است تا بعدازظهر روز دهم به طول بیانجامد به‌گونه‌ای که عزیمت زائران ایرانی به جمرات با زمان ازدحام جمعیت زائران دیگر کشورها تلاقی نداشته باشد.

رئیس سازمان حج همچنین بیان کرد: برنامه‌ زمان‌بندی جدیدی نیز برای ذبح قربانی در ‌نظر گرفته شده که متناسب با عزیمت کاروان‌ها به جمرات صورت می‌گیرد که زائران به تدریج و بر اساس یک برنامه زمان بندی شده اقدام کنند که با این تدابیر امیدواریم حجاج در کمال آرامش و آسایش و رفاه و امنیت، حج خود را بجا بیاورند.