همه ساله طی چندین مرحله صنایع لبنی به بهانه‌های مختلف اقدام به افزایش نرخ محصولات خود می‌نمایند که این امر در پی کاهش قدرت خرید خانوار‌ها با واکنش‌های بسیاری همراه است.

در فرودین ماه امسال برخی برندهای معروف لبنی بدون اخذ مجوز اقدام به افزایش یواشکی نرخ برخی محصولات خود کردند و این درحالی است که سازمان حمایت با بررسی اسناد و مدارک کارخانه‌ها دستور داد که کارخانه‌ها نرخ محصولات خود را به قیمت قبلی بازگردانند.

حال با فرارسیدن ماه رمضان در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای زمزمه افزایش قیمت محصولات لبنی به گوش می‌رسد که برای اطلاع از آخرین وضعیت قیمت به سراغ مسئولان مربوطه می‌رویم تا از صحت و سقم ماجرا با خبر شویم:

محمدرضا گنجی مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی با اشاره به اینکه افزایش قیمت در ماه رمضان کذب است، اظهار داشت: اگرچه کارخانه‌های لبنی اسناد و مدارک لازم در جهت افزایش قیمت محصولاتی نظیر شیر، پنیر و شیر استرلیزه را به سازمان حمایت فرستادند، اما تاکنون قیمت گذاری محصولات لبنی صورت نگرفته است.

به گفته وی افزایش قیمت محصولات لبنی به طور قطعی مشخص نیست چرا که در پی کاهش سرانه مصرف ممکن است شرایطی برای کارخانه‌ها فراهم شود که قیمت محصولات لبنی افزایش نیابد.

گنجی در پاسخ به این سوال که سازمان حمایت پس از بررسی‌های لازم اقدام به افزایش چند درصدی نرخ محصولات خواهد کرد، بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت دستمزدها،نرخ تورم بیمه و...حداقل افزایش 7 درصدی در سه محصول شیر پاستوریزه،شیر استرلیزه و پنیر باید لحاظ شود از این رو مدارک لازم جهت بررسی آنالیز قیمت به سازمان حمایت ارسال شده است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های لبنی تصریح کرد: در حال حاضر اگر برندی اقدام به افزایش قیمت در بازار کرده است مردم باید از خرید آن برند اجتناب کنند چرا که بیش از 1200 برند لبنی در کشور وجود دارد که محصولات تولیدی آن با کیفیت است.

***قیمت لبنیات در ماه رمضان افزایش می یابد!

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی گفت: نرخ تمامی محصولات لبنی به جز شیر خام متاثر از نرخ تورم سالانه است.

وی افزود: همه ساله متاثراز بالا رفتن هزینه تمام شده، سربار و نوسانات ارز و حقوق کارگران نرخ محصولات لبنی ۵ الی ۷ درصد افزایش می‌یابد.

به گفته باکری بعید است که نرخ محصولات لبنی در ماه رمضان افزایش یابد.

***افزایش قیمت لبنیات به زیان تولید تمام می شود

محمدرضا اسماعیلی مدیرعامل سابق اتحادیه تعاونی‌های لبنی بیان کرد: با توجه به سرانه مصرف لبنیات هر گونه افزایش قیمت به ضرر تولید تمام می‌شود از این رو با تخصیص مشوق‌های صادراتی و یارانه باید به دنبال افزایش مصرف این محصول باشیم.

وی افزود: دولت با اختصاص یارانه به خرید محصولات لبنی می‌تواند از کاهش مصرف لبنیات و آسیب جدی به جامعه جلوگیری نماید.

اسماعیلی با انتقاد از سرانه پایین مصرف لبنیات بیان کرد: علی رغم پیش بینی سرانه مصرف ۱۵۰ لیتر شیر در برنامه پنجم توسعه در خوشبینانه‌ترین حالت سرانه مصرف از ۶۰ لیتر بالا‌تر نخواهد بود و این درحالی است که ظرفیت فعلی کارخانه‌ها جوابگوی سرانه مصرف تا حدود ۲۰۰ لیتر است.