معصومه معصومی کارشناس علوم تربیتی با اشاره به اینکه فرایند رشد تکلم کودک از 6تا11 ماهگی آغاز وتا 2سالگی به 200کلمه می رسد،اظهار کرد:کودک در اواخر سن دوساگی موفق به گفتن جملات دو کلمه ای میشود،اما قادر به استفاده از افعال نخواهد بود.چراکه دایره لغات کودک آنقدر وسیع نیست که بتواند از فعل استفاده کند.

وی باشاره به اینکه کودک قبل از ادای اولین کلمه تسلطی روی بیان آن ندارد، افزود:ادای کلمات از سوی کودک در این سن هدفمند نیست از این رو برخی کلمات را به درستی بیان نمی کند.

معصومی با اشاره به یکی از اشتباهات رایج کودکان در تلفظ کلمات ادامه داد: دلیل دیگر  اشتباه تلفظ کلمه در کودکان.تکامل نیافتن برخی صدا ها و واژه ها در ساختار زبانی آن ها است.

وی افزود:هرچه صداها برای تلفظ سخت باشد ادای آن کلمه از سوی کودک دیرتر و تکامل صدا بیشتر طول خواهد کشید.سخت بودن تلفظ برخی حروف مانند حرف .س..برای کودکان باعث میشود تا آن ها از حرف راحتتری همانند ..دال..استفاده کنند که درنتیجه کلمه ای مانند سیب زمینی را دیب دمینی تلفظ می کنند.

این مدرس دانشگاه گفت:تنبیه کردن،مسخره کردن ویا تشویق کردن کودک به تلفظ جملات اشتباه دلیل سوم اشتباهات تلفظی کودکان است.

معصومی با بیان اینکه ساختار گویایی کودکان با یکدیگر قابل مقایسه نیست؛ادامه داد:ترتیب تلفظ کلمات در کودک ،جمعیت اعضای خانواده،تعاملات افراد خانواده با کودک ومیزان محرک های شنیداری وگفتاری محیط اطراف کودک از جمله عوامل گسترش دهنده دایره لغات و به اصطلاح زود زبان باز کردن کودک محسوب می شود.

وی افزود:مهارت های زبانی کودکانی که بیشتر در معرض گفت وشنود در محیط های شلوغتری هستند سریع تر رشد خواهد کرد.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد:اشتباهات تلفظی کودکان تا سن 4ونیم سالگی طبیعی است اما اگر این اشتباهات بیشتر از 4ونیم سالگی ادامه یابد، کودک باید به مراکز گفتار درمانی مراجعه کند.

معصومی در پایان با اینکه پیش شرط رشد اجتماعی و کلامی کودک،ارتباط خوب وایمن مادر باکودک است،تاکید کرد:شعر خوانی برای کودک در گسترش دایره لغات تاثیر زیادی دارد اما هیچ گاه کودک را مجبور به یادگیری اشعار نکنید.