غذا نقش اصلی را در زندگی بشر برعهده دارد اگر افراد به غذایی که می‌خورند توجه بیشتری داشته باشند، می‌تواند مانع از بروز بسیاری بیماریها شوند.

متاسفانه امروزه غذاهای غربی جایگزین غذاهای سنتی ما شده و با تبلیغات گسترده, غذاهای بی‌محتوا از خواص تغذیه‌ای، جایگزین بسیاری از موادغذایی مقوی و سنتی شده است.

نمک مهمترین جزو هر غذاست و نمک دریا بهترین نمک دنیاست که حاوی عناصر ید, بُرم و پتاسیم است؛ متاسفانه این نمک را از ما گرفتند و به جای آن نمک معدنی صنعتی کلروسدیم را به خورد ما دادند که همراه با سیلیس, جیوه و آلومینیوم بوده و موجب ده‌ها بیماری از جمله سرطان و فشار خون است. 

شکر سرخ و قهوه‌ای را که مستقیم از نیشکر استحصال می‌شود و جنبه غذایی و دارویی دارد از ما گرفتند, قند و شکر سفید را به جایگزین کرده‌اند که این قند و شکر سفید موجب پوکی استخوان، آلزایمر، فشار خون، سرطان، پرخاشگری، عصبانیت، بی‌خوابی، یبوست، بواسیر، غلظت خون، اختلال متابولیسم آنزیم‌های معده و کبد و ده‌ها اختلال و بیماری است. 

امروزه دستور ساخت مرباها و سکنجبین‌ها را بر اساس شکر و قند سفید فرموله شده که خود این محصولات موجب بیماری‌های زیادی می‌شود  چرا که در گذشته بسیاری از مرباها و سکنجبینها با عسل تهیه می‌شدو متاسفانه عسل شفا‌بخش را حذف کردند و در کشورهای دیگر از جمله آلمان در تهیه بسیاری از محصولات قنادی از شیرین‌بیان و عسل استفاده می‌شود که خود درمانگر بسیاری از بیماری‌های گوارشی و ... است و متاسفانه ما در خواب غفلت از ذخایر گیاهی و زیست بوم‌های خود به سر می‌بریم!

نان‌های سبوس‌دار جو, گندم و چاودار را که سبوس و فیبر آن 16 اسید آمینه و ویتامینهای ضروری بدن در خود جای می‌دهد؛ تبدیل به نان سفید بدون سبوس و بدون خاصیت کردند به نان‌های سفید و سرشار از نشاسته، جوش شیرین (بی کربنات سدیم)  اضافه می‌کنند تا فرایند تخمیر خیلی سریع رخ دهد چرا که تخمیر به این شکل  موجب رشد کپک و قارچ می‌شود و بیماری‌های زیادی را ایجاد می‌کند.

مصرف نان‌های سفید، صدها بیماری از قبیل دیابت، فشار خون، یبوست و بواسیر و شقاق، پوکی استخوان، عدم جذب کلسیم, آهن, روی و کم خونی‌، سرد مزاجی، اختلال در متابولیسم کبد و سوء هاضمه در دستگاه گوارش، ریزش مو و ابرو، سفید شدن موی سر، ایجاد بثورات و جوشهای صورت، خارش‌های پوستی، غلظت خون، انسداد عروق و بالاخره تصلب شرایین (سفت شدن دیواره رگ‌ها ) و سکته‌های قلبی و مغزی است!

امروزه بسیاری از افراد قوت قالب سبد غذایی خانوادشان نان‌های سفید است که هیچ خاصیتی به جز بیمار کردن افراد ندارد چرا که معده را ضعیف و حساس می‌کند و سیستم هضم غذا در معده مختل می‌شود؛ متاسفانه امروز آنقدر غذاهای بی‌خاصیت و رنگارنگ وجود دارد که غذاهای سنتی از یادها رفته است.