سید علی حسینی در رابطه با ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع در مدارس کشور اظهار کرد: دانش آموزان اتباعی که سال‌های گذشته در مدارس ثبت‌نام شده‌اند امسال نیز ثبت‌نام خواهند شد و مدارس موظفند از آنها به روال سابق برای سال تحصیلی 97 ــ 96 ثبت‌نام کنند.

وی افزود: برای ثبت‌نام دانش‌آموزان جدید هنوز با وزارت کشور دستورالعملی مبادله نکرده‌ایم اما پیش‌بینی می‌‌شود مشکلی در این رابطه وجود نداشته باشد و از دانش‌آموزان اتباع که عمده آنها افغانستانی هستند، ثبت‌نام داشته باشیم.

معاون مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور گفت: شیوه نامه ثبت‌نام این دانش‌آموزان در سال تحصیلی 97 ــ 96 با تغییرات چندانی همراه نخواهد بود، سال‌های گذشته در بحث ثبت‌نام این دانش‌آموزان چند تغییر اساسی داشتیم که در این شیوه نامه اعمال شده است.

حسینی عنوان کرد: دانش‌آموزان افغانستانی در 25 هزار مدرسه کشور تحصیل می‌کنند، هم‌اکنون 398 هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در مدارس ایران حضور دارند که اغلب آنها افغانستانی هستند.

وی افزود: دانش‌آموزان افغانستانی که کارت اقامت ندارند باید به دفاتر کفالت وزارت کشور مراجعه کرده و کارت هویت را دریافت و برای ثبت‌نام به آموزش‌وپرورش ارائه دهند.

دوسال پیش فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر ایجاد فرصت تحصیل برای تمام دانش‌آموزان افغانستانی حتی آنها که دارای مدارک هویتی و اقامتی نیستند، صادر شد همچنین سال گذشته طبق مصوبه هیئت وزیران ثبت‌نام دانش‌آموزان افغانستانی در مدارس کشور رایگان اعلام شد.

در دستورالعمل ثبت‌نام برای ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی در سال تحصیلی 97 ــ 96 آمده است: در این رابطه باید براساس شیوه‌نامه 23 تیر سال 1395 اقدام شود و هر گونه تغییر و اصلاح از سوی مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور اعلام می‌شود.

همچنین به‌منظور پوشش کامل تحصیلی افراد لازم‌التعلیم فاقد مدارک هویتی لازم که از نظر سنی امکان تحصیل در نظام آموزش رسمی کشور را دارند، به‌ استناد مصوبه هیئت وزیران و نامه معاون اول رئیس‌جمهور در تاریخ دوم اسفند‌ 1395 با ارائه کارت حمایت تحصیلی صادرشده از سوی وزارت کشور (فرمانداری‌ها) ثبت‌نام از‌ آنها انجام می‌شود.