کمیته امداد امام خمینی (ره) از سال ۷۰، طرحی را برای کمک به ازدواج دختران و پسران نیازمند اجرایی کرد.

در راستای این طرح، بخشی از هزینه‌های ازدواج دختران و پسران نیازمند با رویکرد تحکیم و تقویت بنیان خانواده به آن‌ها پرداخت شده تا شرایط برای ازدواج جوانان فراهم شود.

بدون شک یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در کشور می‌تواند برنامه ریزی در مقوله ازدواج جوانان باشد و در این راستا نیز نهادهای حمایتی ورود جدی به موضوع پیدا کرده اند. 

تهیه جهیزیه دختران و تامین هزینه‌های ازدواج برای پسران همواره یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها بوده است. 

مشکلات مالی یکی از اصلی‌ترین سدهای جوانان برای ازدواج است و طی سال‌های اخیر تلاش شده تا حدودی این سد‌ برداشته شود. 

کمیته امداد امام خمینی (ره) اکنون نه تنها برای دختران و پسران در آستانه ازدواج کمک هزینه هایی را در نظر گرفته، بلکه زنان سرپرست خانوار زیر ۵۰ سال تحت پوشش این نهاد حمایتی نیز می‌توانند از خدمات جهیزیه امداد بهره‌مند شده و اگر قصد ازدواج مجدد داشته باشند مشمول این طرح می‌شوند. 

در کنار خدمات جهیزیه ویژه نوعروسان نیازمند، خدمات جهیزیه زنان سرپرست خانوار در صورت ازدواج مجدد و ارائه کمک هزینه ازدواج به پسران نیازمند، خدمات راهنمایی و مشاوره قبل از ازدواج نیز به جوان کم برخوردار ارائه شده تا آن‌ها بتوانند برای آغاز زندگی خود برنامه ریزی کنند. 

 برای اینکه افراد نیازمند مشمول کمک‌های ارائه شده از سوی کمیته امداد امام خمینی (ره) شوند، نیاز آن‌ها از سوی کارشناسان کمیته امداد احراز شده و در شرایطی که استحقاق دریافت کمک‌ها را داشته باشند، می‌توانند این کمک‌ها را دریافت کنند. 

برای ارائه کمک هزینه ازدواج به پسران، شرط پایان خدمت برای آن‌ها در نظر گرفته شده و دخترانی که درخواست دریافت کمک هزینه دریافت جهیزیه را دارند نیز نباید بیش از ۲ سال از تاریخ عقدشان گذشته باشد. 

ضمن اینکه لازمه دریافت این کمک ها، حضور زوجین در دوره آموزش مشاوره است. 

بر اساس اعلام کمیته امداد امام خمینی (ره) در ۹ ماهه نخست سال ۹۵، 

 ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار از محل منابع دولتی، کمک‌های مردمی و خیریه برای کمک به امر ازدواج مددجویان هزینه شده است. 

در جهیزیه ارائه شده به دختران نیازمند، کالاهای اساسی در نظر گرفته شده اند. 

بدون شک ارائه کمک‌های این چنینی به دختران و پسران نیازمند، می‌تواند شرایط را برای ازدواج آسان آن‌ها فراهم کند. 

مینا رفتاری، روانشناس اجتماعی در رابطه با طرحی که سال‌ها است در کمیته امداد امام خمینی (ره) اجرایی می‌شود می‌گوید: ازدواج آسان همواره مورد تایید بوده است و در مشاوره‌های پیش از ازدواج نیز این موضوع بار‌ها به زوجین گوشزد می‌شود. 

وی می‌افزاید: زمانی که زن و مرد اساس زندگی خود را بر مبنای تجملات پایه گذاری کنند قطعا این زندگی دوام چندانی نخواهد داشت. 

این روانشناس اجتماعی با اشاره به نحوه پرداخت کمک‌ها از سوی کمیته امداد به دختران و پسران نیازمند می‌گوید: مددکاران کمیته امداد باید حفظ کرامت مددجویان را مد نظر قرار داده و در پرداخت کمک‌ها به هیچ وجه نباید به گونه‌ای عمل کنند که دختران در آستانه آغاز زندگی مشترک خود، احساس ضعف کنند. 

رفتاری در رابطه با پرداخت جهیزیه به زنان سرپرست خانوار می‌گوید: این اقدام موجب تشویق زنان سرپرست خانوار جوان به ازدواج مجدد می‌شود. بدون شک ازدواج زنانی که در جوانی همسر خود را به هر دلیلی از دست داده اند سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی شده و به شدت توصیه می‌شود. 

وی می‌گوید: زنان سرپرست خانوار در صورتی که پیش از ازدواج مشاوره‌های لازم را دریافت کنند می‌توانند تصمیم صحیحی را اتخاذ کرده و شرایط تغییر زندگی خود را فراهم کنند. 

در حال حاضر علاوه بر کمیته امداد امام خمینی (ره) بسیاری از نهاد‌ها و خیریه‌ها نیز برای کمک به ازدواج آسان دختران و پسران ورود پیدا کرده و این موجب فراهم شدن شرایط برای ازدواج آسان دختران و پسران می‌شود.