الناز بهروز - کارشناس مسئول نظارت بر داروخانه‌ها و شرکت‌های توزیع دارو معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول‌‌‌ اظهار داشت: با توجه به اینکه مصرف دارو از مهمترین رکن‌های درمان بیماری‌هاست ولی مصرف غیرمنطقی دارو علاوه بر عدم درمان بیماری باعث ایجاد عوارض دارویی در طولانی مدت می‌شود.

وی ادامه داد: در واقع دارو مثل یک شمشیر دولبه عمل می کند.همان طور که مصرف اصولی و منطقی دارو برای درمان بیماری‌ها لازم و ضروری است، مصرف بی رویه و خودسرانه دارو موجب بروز مشکلاتی از قبیل مشکلات گوارشی، کبدی، کلیوی، عدم ریشه کن شدن کامل بیماری و مهمتر از همه مقاومت دارویی می‌شود.

بهروز در ادامه افزود: امروزه چهارمین تا هفتمین عامل مرگ و میر جوامع مختلف دنیا از عوارض منفی مصرف داروهاست. مهمترین مسئله ای که منجر به مقاومت دارویی می‌شود مصرف بی رویه دارو، خود درمانی و یا عدم مصرف کامل دارو است.

وی در پایان در خصوص مقابله با چنین رفتارهای دارویی تأکید شد: باید عوارض دارویی، عوارض خود درمانی و در نهایت عوارض مقاومت دارویی را برای آگاهی آحاد جامعه آموزش داد و از ظرفیت‌های سازمان صدا و سیما و سایر فضاهای مجازی موجود بهترین استفاده ممکن را بکار گرفت.