حسین‌ زارعی با اشاره به اقدامات پزشکی قانونی در حادثه انفجار معدن «زمستان یورت» در شهرستان آزاد شهر افزود: سازمان پزشکی قانونی کشور مرجع رسیدگی به مرگ‌های غیرطبیعی و تعیین علت فوت و صدور جواز دفن، ضمن تشخیص هویت در این نوع از مرگ‌هاست. در بیشتر حوادث دسته جمعی، بلایا و سوانحی که رخ می‌دهد، پزشکی قانونی ضمن بررسی اجساد به جای مانده با اقدامات و آزمایش‌های تخصصی و کارشناسی هویت آنها را تعیین و اجساد را به بستگان تحویل می‌دهد.

یکی از حوادثی که به تازگی پزشکی قانونی نسبت به شناسایی اجساد آن اقدام کرد حادثه انفجار معدن «یورت» دراستان گلستان بود که روز چهارشنبه 13 اردیبهشت رخ داد و طی آن 43 نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند. پس از وقوع این حادثه تیم ستاد بحران پزشکی قانونی استان تشکیل و برای بررسی و معاینه اجساد به محل وقوع حادثه اعزام شد.

با گذشت 12 ساعت از حادثه، سرانجام 22 جسد در اختیار پزشکی قانونی قرار گرفت و با وجود امکانات محدود معاینه اولیه تمامی اجساد تا بامداد روز 14 اردیبهشت به انجام رسید.

اما صبح روز چهاردهم پس از دریافت شرح حال از خانواده‌ها و معاینه نهایی و احراز هویت اجساد با شرح حال اخذ شده و مشاهده اولیای دم پس از هماهنگی با ستاد سازمانی در خصوص علت فوت،جواز دفن آنها صادر شد. در مرحله بعد 13 جسد و پس از آن 7 جسد به پزشکی قانونی ارجاع شدند که شرایط نامناسب و علائم فساد داشتند.

پس از انجام 2 نوبت معاینه کامل و اخذ شرح حال از خانواده‌ها هویت 15 نفر محرز و جواز دفن به نام آنان صادر شد. نمونه خون متوفیان نوبت دوم در خصوص وجود گاز منوکسید کربن بررسی شد که نتیجه همه آنها مثبت بود.

در نوبت دوم خانواده‌های مفقودین فراخوان شد و نمونه‌های لازم از افراد مورد نظر مطابق با دستورالعمل و هماهنگی با واحد ژنتیک پزشکی قانونی مشهد گرفته شد. به‌دلیل احراز نشدن هویت 5 نفر دیگر، نمونه‌ها برای بررسی از نظر «دی ان ای» به پزشکی قانونی مشهد ارسال شد و پس از حدود 2روز هویت تمامی اجساد با آزمایش‌های انجام شده مشخص و جواز دفن صادر شد.

وی در خصوص شناسایی آخرین جسد کشف شده در این انفجار نیز گفت: جسد قربانی چهل وسوم نیز روز 23 اردیبهشت از معدن خارج شد که پس از معاینه و نیز تأیید انگشت نگاری، هویت‌اش محرز و جسد به نیروی انتظامی تحویل داده شد.