در حالی که اعداد و ارقام، حکایت از کاهش تراز آبی دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته دارد، تلاش‌های انتخاباتی دولت، برای تزریق ادعای «احیای دریاچه ارومیه در دولت یازدهم» به افکار عمومی ادامه دارد. ادعایی کذب که این روزها توسط رسانه‌های وابسته به دولت، نه تنها به عنوان یکی از دستاوردهای زیست‌محیطی دولت یازدهم بلکه حتی «برگ برنده» این دولت در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری معرفی می‌شود.

با توجه به اینکه این خبرگزاری تاکنون بارها به طور مستند و با استفاده از آمار ارائه شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست و ستاد احیای دریاچه ارومیه و همچنین با استناد به نظرات متخصصانی چون پرویز کردوانی، ادعای احیای دریاچه ارومیه را تکذیب کرده، اثبات مجدد کذب بودن این ادعا تکرار مکررات خواهد بود اما آنچه تکرار آن همچنان ضروری به نظر می‌رسد، تفاوتی فاحش میان اظهارات مسئولان ستاد احیای دریاچه ارومیه است با ادعای دولت یازدهم. ستاد احیای دریاچه ارومیه بارها و بارها در رسانه‌ها اعلام کرده است که طی چهار سال گذشته، تراز آبی دریاچه ارومیه به مرحله تثبیت رسیده اما فاز احیا هنوز آغاز نشده است. و این بدان معناست که طبق آمار سازمان حفاظت محیط زیست، کاهش سالانه 30 سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه از سال 92 متوقف شده است. هرچند در رد همین ادعای تثبیت تراز آبی دریاچه ارومیه هم مستنداتی موثق وجود دارد اما به فرض اینکه اظهارات ستاد احیای دریاچه ارومیه را که به دنبال وعده انتخاباتی حسن روحانی در سال 92 و طی اولین مصوبه هیئت دولت یازدهم تشکیل شده را حقیقت بدانیم، ادعای احیای دریاچه ارومیه، دروغی بزرگ جلوه خواهد کرد. دروغی که این روزها نردبانی است برای صعود دولت یازدهم به قله اعتماد رای‌دهندگان. پله آخر این نردبان اما سرانجام در مناظره سوم تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری، با دروغ اغراق‌آمیز حسن روحانی شکست. دروغی آنقدر بزرگ که ماجرای دریاچه ارومیه و احیا و تثبیت آن را به حاشیه برد و بی‌پروایی این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را در عوامفریبی و متوسل شدن به ادعاهای کذب به نمایش گذاشت.

حسن روحانی در این مناظره تصریح کرد: ما برای نجات کشور قدم برداشتیم، با هم توانستیم جلوی خشک شدن دریاچه ارومیه را بگیریم اگر این اقدام دولت یازدهم نبود امروز دریاچه ارومیه خشک شده بود و یک طوفان نمک می‌توانست 14 میلیون جمعیت را تحت تاثیر قرار بدهد.

اما پرسشی که پس از بیان این ادعا به ذهن بسیاری از مخاطبان خطور کرد و متاسفانه از زبان هیچ‌یک از دیگر نامزدها شنیده نشد این بود که «آقای رئیس‌جمهور، به فرض که شما و اقداماتتان نبودید؛ آیا کاهش سالانه 30 سانتی‌متر از تراز دریاچه ارومیه که به گفته سازمان حفاظت محیط زیستِ دولت خودتان، تا سال 92 ادامه داشته و سپس متوقف شده، در صورت ادامه، طی 4 سال، می‌توانست به خشکی دریاچه‌ ارومیه منجر شود؟ آقای رئیس‌جمهور، آیا کاهش سالانه 30 سانتی‌متر طی 4 سال (یعنی 120 سانتی‌متر) می‌توانست دریاچه‌ای با تراز حداقلی 1270/04 متر را خشک کرده و طوفان نمک به پا کند؟ آقای رئیس‌جمهور، تراز دریاچه ارومیه در فروردین 92، 1271/80متر و در فروردین 92،  1270/82 متر گزارش شده است. یعنی ترازی که در صورت عدم دخالت می‌بایست طی چهار سال، 120 سانتی‌متر کاهش پیدا می‌کرد، اکنون با صرف هزینه‌هایی گزاف و صرف منابع آبی قابل توجه، 98 سانتی‌متر کاهش پیدا یافت.  آیا انصاف است صرف این منابع مالی و آبی چشمگیر را که به بهای جلوگیری از کاهش تنها 22 سانتی‌متر طی دوران ریاست جمهوری جنابعالی تمام شده، به عنوان دستاوردهای دولتتان و تحت عنوان «احیای دریاچه ارومیه» به افکار عمومی تزریق کنید؟