استفاده کافی و به موقع از آفت کش‌ها نه تنها هیچ مشکلی برای ادامه حیات بشر ایجاد نمی‌کند بلکه عامل مناسبی برای حفظ تولیدات به شمار می‌رود.

این درحالی است که مسئولان وزارت جهاد درباره وضعیت آفت‌کش‌ها به سبب عدم تنوع و قدیمی بودن محصولات احساس نارضایتی می‌کنند.

چندی پیش عباس کشاورز معاون وزیر جهاد کشاورزی دریک همایش عنوان کرد: وضعیت ما در این زمینه قابل قبول نیست و محصولاتمان تنوع لازم را ندارند که همین امر آسیب جدی وارد می‌کند.

همچنین وی معتقد است که برای هر عامل خسارت‌زا باید بین ۳ تا ۵ آفت‌کش در نظر گرفته شود ضمن آنکه در مدت محدودی جایگزین مناسبی برای آفت کش‌های پرخطر پیدا کنیم.

یحیی ابطالی معاون فنی سازمان حفظ نباتات اظهار داشت: سالانه ۲۵ تا ۲۷ هزارتن سم در کشور تدارک دیده می‌شود که ۳ درصد از این میزان به صورت آماده مصرف و مابقی به شکل تکنیکال وارد می‌شود.

وی افزود: دربحث سموم آماده مصرف وارداتی و تولید داخل موظف به رعایت حداقل استانداردهای بین المللی هستیم.

ابطالی با اشاره به اینکه نگرانی در خصوص وضعیت آفات بی مورد است، بیان کرد: چطور ممکن است آفت کش‌ها کارایی لازم را نداشته باشد و خسارت سن زدگی طی سه سال اخیر به کمتر از نیم درصد رسیده باشد.

به گفته وی پیشگیری از آفات گندم از سطح ۸۰۰ هزار هکتار به ۶۰ هزار هکتار تقلیل یافت که این امر بیانگر کاهش مصرف ۷۵۰ تن سم است.

معاون فنی سازمان حفظ نباتات با اشاره به آخرین وضعیت آفات باغات بیان کرد: کارایی سموم در باغات پسته علیه آفت پسیل به گونه‌ای بود که شرایط برای صادرات آن مهیا شد.

وی با بیان اینکه سموم اروپایی کارایی بالاتری دارند، تصریح کرد: به دنبال تحریم‌های ظالمانه مجبور به استفاده از سموم چینی شدیم، اما ناگفته نماند که این سموم از حداقل استاندارد و کیفیت برخوردار هستند.