معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در اجلاس هم اندیشی ایران و اتحادیه اروپا با موضوع تغییرات آب و هوایی که امروز(یکشنبه) برگزار شد، اظهار داشت: ما به سمت یک اقتصاد سبز حرکت می‌کنیم و با توجه به اهدافی که برای خود به طور مشخص در سطح ملی و منطقه ای تعیین کرده‌ایم، وضعیت شکننده ای در زمین داریم.

وی با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی یک استراتژی قوی را برای مقابله با تغییرات اقلیمی تعریف کرده‌اند، افزود: برای مقابله با تغییر اقلیم، اهداف بسیار قوی را با کشورهای توسعه یافته تعریف کردیم، برای ارتقای استانداردهای محیط زیستی علاوه بر چالش های اقتصادی ، شاخص های برجام در رابطه با محیط زیست را نیز داشتیم که برای ما حائز اهمیت بودند و این امکان را فراهم آورد تا مسیر جدیدی برای رشد سبز و اقتصاد سبز و اثرات آن در ایران که یک کشور نفت خیز و دارای منابع گازی و درحال توسعه است، ایجاد شود.

ابتکار با اشاره به اینکه 75 درصد ریزگردها در مناطق جنوبی ایران از کشورهای عراق، عربستان، سوریه و اردن نشأت می‌گیرد، افزود: با افزایش دما در مناطق جنوبی کشور به ویژه در مرز افغانستان با پدیده ریزگردها که منشأ آن‌ها کشورهای همسایه از قبیل عراق، عربستان، مرزهای سوریه و اردن است، مواجه می‌شویم. این یک مسأله منطقه ای و بین المللی است که با تغییر اقلیم بر اقتصاد سبز منطقه هم تأثیر گذاشته است.

وی در ادامه گفت: در رابطه با انتشار آلاینده ها بین ایران و سازمان ملل جلسه ای را خواهیم داشت و طی ۲ ماه آینده برای مقابله با پدیده ریزگردها در کمیسیون اروپا تصمیم گیری خواهد شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه موضوع محیط زیست از اولویت های مهم سازمان حفاظت محیط زیست است، گفت: طی سال‌های گذشته در راستای بهینه سازی انرژی نیز تلاش ها و اقداماتی صورت گرفت.

ابتکار تصریح کرد: در زمینه آلودگی هوا، گازهای گلخانه‌ای همکاری‌های بین المللی داشتیم و با مشارکت مردم به سمت تولید و اشتغال برای بهبود محیط زیست ایران و جهان می رویم.

وی افزود: به زودی برنامه‌هایی را در زمینه اشتغال سبز خواهیم داشت که به محیط زیست و اقتصاد کمک خواهد کرد که این یک گام موثری در جهت پیشبرد اقتصاد مقاومتی و محیط زیستی خواهد بود.