پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر علوم غدد و متابولیسم گفت: جمعیتی که مبتلا به سرطان می‌شود در حال افزایش است و شانس اینکه تعداد سرطان‌ها زیاد شود، بیشتر است.

دکتر فرشاد فرزاد فر، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر علوم غدد و متابولیسم در گفتگو با پارس اظهار داشت: میزان سرطان در کشور در حال کاهش است اما تعداد سرطان در حال افزایش است.

وی افزود: اگر جمعیت کشور را که مسن‌تر شده‌اند، تقسیم بر تعداد سرطان‌ها کنیم می‌بینیم میزان یا سرعت مرگ ناشی از سرطان به خاطر روش‌های درمانی نسبت به 10 سال پیش کمتر شده ولی تعداد سرطان بیشتر شده است.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر علوم غدد و متابولیسم درخصوص وضعیت سلامت در کشور گفت: یکی از اهداف سازمان ملل در حوزه سلامت، کاهش مرگ و میر کودکان زیر 5 سال به زیر 25 در هر هزار تولد زنده در سال 2030 است. از 4 دهه گذشته میزان مرگ و میر کودکان زیر 5 سال در ایران بیش از 12 تا 15 برابر میزان مرگ و میر کودکان پایین آمده است. 

وی افزود: همین الان این عدد 19 در هر هزار تولد زنده است یعنی کشور ما به این اهداف رسیده است و فقط در 6 استان خراسان شمالی، جنوبی، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، کردستان و فارس هنوز به این هدف نرسیده‌اند که به بحث توزیع ناعادلانه امکانات مربوط می‌شود. 

وی اضافه کرد: برای مثال استان فارس، 22 شهرستان دارد که همه امکانات در مرکز استان جمع شده‌اند. شاخص‌های سلامت در سردشت و نقده و... هم بشدت پایین است. 

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر علوم غدد و متابولیسم خاطرنشان ساخت: خبر خوب دیگر این است که در این سال‌ها کاهش مرگ و میر مادران باردار بشدت اتفاق افتاده و خبر خوب‌تر آنکه این اتفاق در همه استان‌ها رخ داده یعنی یک همگرایی در شاخص‌ها را در همه استان‌ها شاهد هستیم.

فرزاد فر افزود: اگر قبلاً شاخص مرگ و میر در سیستان و بلوچستان نسبت به تهران 50 برابر بود اکنون این عدد با خراسان جنوبی حدود 6 برابر تفاوت دارد. 

وی اضافه کرد: فاصله‌ها خیلی کمتر شده هر چند خوب و قابل قبول نیست ولی بالاخره کم شده امیدواریم با همه شاخص‌های توسعه و خدمات سلامت این وضعیت بهتر شود.