اسفندیار چهاربند در نشست خبری که به مناسبت بزرگداشت مقام معلم برگزار شد، اظهار کرد: اگر سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش را مطالعه کنید وزن معلم در تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت برجسته است و 35 راهکار و سه هدف اصلی در ارتباط با معلمان دارد در حقیقت نظام تعلیم و تربیت، مساوی با معلم است.

وی افزود: تکریم مقام معلم به این مفهوم است که بتوانیم بین حق و تکلیف توازن برقرار شود. تکریم به این معنا نیست با برگزاری چند جشن مسئله تمام شود. حاکمیت، جامعه، خانواده و رسانه آنچه در قبال معلم به عنوان تکلیف دارند را در طول سال انجام دهند. مفهوم بزرگداشت این است که نهادهای مختلف نسبت به وظیفه و تکلیفی که در قبال معلم دارند عمل کنند.

قائم مقام وزیر در ستاد بزرگداشت معلم گفت: برنامه‌های هفته معلم را به استان‌ها ابلاغ کرده‌ایم و اختیارات را به استان‌ها داده‌ایم. در هر استانی یک ستاد بزرگداشت مقام معلم ایجاد شده است که تعداد 100 هزار مدرسه نیز برنامه‌های منسجمی را برگزار خواهند کرد. هفته معلم با سالروز شهادت استاد مطهری آغاز می‌شود. روز سه‌شنبه 12 اردیبهشت ماه با نام ولایت مداری و سلوک مطهری، روز13  اردیبهشت با عنوان معلم و تکریم اجتماعی، روز14 اردیبهشت با نام معلم و پیشکسوت تعلیم و تربیت، روز 15 اردیبهشت با عنوان معلم توسعه اجتماعی و انسجام ملی، روز 16 اردیبهشت با نام معلم مسئولیت پذیری و هدایت انقلابی، 17 اردیبهشت با عنوان معلم مرجعیت تربیتی و مولد سرمایه اجتماعی و روز 18 اردیبهشت ماه با نام معلم و تکریم سازمانی نامگذاری شده است.

وی عنوان کرد:تعداد 750 هزار معلم بازنشسته در سراسر کشور داریم که گنجینه ارزشمندی هستند که باید از تجربیات آنان استفاده کنیم و قدر آنان را بدانیم.دیدار با مقام معظم رهبری، دیدار با رئیس جمهور، دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی، دیدار با خانواده شهید مطهری و تجدید بیعت با آرمان‌های امام خمینی (ره) در مرقد امام از دیگر برنامه‌های هفته معلم است.

چهاربند یادآور شد: در طول چند روز آینده درباره مطالبات فرهنگیان اخباری خوبی به سمع و نظر معلمان خواهد رسید.