اسفندیار چهاربند در رابطه با مشکلات تربیت معلم در آموزش و پرورش اظهار کرد: متأسفانه نهاد 100 ساله تربیت معلم را کنده و به جای آن دانشگاه فرهنگیان را تأسیس کردیم که تنها 5 سال از عمر آن می‌گذرد. در حقیقت با این کار روش‌های 100 ساله تربیت معلم را در دانشگاه تربیت معلم جا گذاشتیم و دانشگاه فرهنگیان را از صفر ایجاد کردیم که هیچ کدام از زیرساخت‌های تربیت معلم به این دانشگاه منتقل نشد.

وی افزود: هم اکنون دانشگاه تربیت معلم با نام دیگری تحت عنوان دانشگاه خوارزمی همانند سایر دانشگاه‌های کشور در حال فعالیت است و ارتباطی با تربیت معلم ندارد بنابراین باید به این سوال پاسخ داد که چرا از نهاد 100 ساله تربیت معلم گذشتیم و آیا می‌توانیم دانشگاه فرهنگیان را به حد این دانشگاه برسانیم؟

* پیشنهاد دادیم دانشگاه تربیت معلم مجدد فعال شود

رئیس مرکز برنامه ریزی نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش گفت: آیا می‌خواهیم راه 100 سال گذشته را با زیرساخت‌های ضعیف‌تر در دانشگاه فرهنگیان طی کنیم؟ پیشنهاد داده‌ایم تا شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس و دولت فکری کنند تا بتوانیم مجدد از ظرفیت دانشگاه تربیت معلم استفاده کنیم چرا که امکان ندارد در طول 20 سال آینده به 7 درصد از ظرفیت دانشگاه تربیت معلم برسیم و به لحاظ زیرساخت‌ها، هیئت علمی و تجارب 100 سال گذشته در حوزه تربیت معلم، دانشگاه فرهنگیان قابل مقایسه با دانشگاه تربیت معلم سابق نیست.

* بازنشستگی 320 هزار معلم

چهاربند ادامه داد: دانشگاه تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان جزو سازوکارهای نهاد تربیت معلم هستند اما با استقرار قانون مدیریت خدمات کشوری از سال 85 جریان تربیت معلم تعطیل شد که تا سال 90 دانشگاه فرهنگیان راه اندازی شد و در این سالها جریان تربیت معلم که عمری 100 ساله داشت به مدت 5 سال تعطیل شد؛ در طول دو دهه اخیر یعنی از سال 80 تا سال1399 حدود 640 هزار نفر معلم بازنشسته در آموزش و پرورش خواهیم داشت که تا به الان 320 هزار نفر بازنشسته شده‌اند و از سال 96 تا سال 1399، 320 هزار نفر دیگر بازنشسته خواهند شد.

* 76 درصد معلمان استخدامی از روش‌های غیر از تربیت معلم جذب شده‌اند

وی با اشاره به اینکه در 4 سال آینده به اندازه 15 سال گذشته بازنشسته در آموزش و پرورش خواهیم داشت، مطرح کرد: از سال 1380 تا سال 1399، 92 هزار نفر توسط روش‌های تربیت معلم در آموزش و پرورش جمع شده‌اند و مابقی از مسیرهای دیگر از جمله استخدام مانند حق التدریس‌ها و مربیان پیش دبستانی بدون گذراندن برای احراز صلاحیت وارد آموزش و پرورش شده‌اند.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش گفت: 24 درصد از نیروهای وارد شده به آموزش و پرورش از طریق تربیت معلم و 76 درصد از مسیر غیر از تربیت معلم هستند و این نشان می‌دهد که نهاد تربیت معلم در کشور دچار چالش شده است. سوال این است که چرا فقط باید 92 هزار نفر از مسیر تربیت معلم وارد آموزش و پرورش شوند؟

چهاربند ادامه داد: از تعداد 320 هزار نفری که وارد آموزش و پرورش شده‌اند حدود 240 هزار نفر به صورت قراردادی فعالیت می‌کنند که در گذشته در دوره پیش دبستانی و نهضت سوادآموزی بودند و هیچ رابطه‌ای با آموزش و پرورش نداشتند اما براساس مصوبه مجلس آموزش و پرورش مکلف شد آنها را حق التدریس و در مرحله بعد استخدام کند که این روند همچنان ادامه داشته و طرفداران جدی خود را دارد.

وی افزود: نیازهای انبوه آموزش و پرورش به معلم را با توجه به سونامی خروج نیرو باید با روش‌های منطقی و مناسب پاسخ دهیم و هر لحظه ممکن است سیل استخدام از مسیرهای غیر از تربیت معلم مجدد فعال شود که این مقوله موجب می‌شود فارغ‌التحصیلان مناسب دانشگاه‌ها از فرصت حضور در آموزش و پرورش محروم بمانند.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش  در پایان خاطرنشان کرد: از امسال تا سال 1399، 320 هزار نفر در آموزش و پرورش بازنشسته خواهند شد و براین اساس به 300 هزار معلم نیاز خواهیم داشت.