دانشمندان در تحقیقات اخیر، دقیق تر و موشکافانه تر از قبل به مطالعه نمک پرداخته اند. مصرف بیش از حد این چاشنی می تواند به چاقی بیش از حد افراد منجر شود (فارغ از سوزاندن کالری). آن ها در پژوهش های خود به این نتیجه رسیده اند که خوراکی های دارای نمک زیاد در مقایسه با غذاهای شیرین می توانند نقش بیشتری در ایجاد اضافه وزن افراد داشته باشند. در واقع نمک نقشی بسیار موثر در این فرایند ایفا می نماید. 

محققان دانشگاه «دیکین» (Deakin) استرالیا از ۴۸ فرد سالم استفاده نموده و با استفاده از ترکیب ۳ نوشیدنی با یکدیگر، حساسیت آن ها نسبت به مزه چربی را مورد ارزیابی قرار دادند. آن ها در یکی از نوشیدنی ها مقدار بسیار کمی اسید چرب قرار داده و از شرکت کنندگان خواستند تا نوشیدنی چرب را شناسایی کنند. 

تحقیقات اخیر نشان داد افرادی که حساسیت بیشتری به چربی نشان می دهند، مقدار کمتری از آن را مصرف می کنند. 

در طول این تحقیقات برای هر نفر ۴ وعده ناهار مشابه در نظر گرفته شد، با این تفاوت که پژوهش گران مقدار نمک و چربی را در آن ها تغییر داده بودند. وعده های در نظر گرفته شده به حالات کم چربی/کم نمک، کم چربی/پر نمک، پر چربی/کم نمک و پر چربی/پر نمک تقسیم می شدند. 

سپس مقدار غذا خوردن اندازه گیری شده و نوع احساسات هر فرد مانند رضایت، گرسنگی و سیری مورد ارزیابی قرار گرفت. بر اساس نتایج به دست آمده، افرادی که خوراکی های پر نمک را مصرف نموده بودند، رضایت بیشتری از وعده غذایی خود داشتند. نمک باعث شد که آن ها فارغ از چربی ۱۱ درصد بیشتر از حالت عادی غذا خورده و کالری به دست آورند که مقدار قابل توجهی به شمار می رود. 

در این تحقیقات نتایج جالب دیگری نیز به دست آمد: افراد هنگام مواجهه با غذا های کم نمک به خوبی می توانند خود را کنترل نمایند، اما هنگام اضافه کردن نمک، کنترل از دست آن ها خارج شده و خوراکی بیشتری مصرف می شود. اشخاصی که نسبت به چربی حساس هستند، غذا های نمک اندود را به همان میزان افراد غیر حساس به چربی مصرف می کنند. 

نمک می تواند مکانیسم بیولوژیکی بدن که باعث دست کشیدن از مصرف غذا می شود را مختل کند، به همین دلیل افراد بیش از دیگر موارد به مصرف خوراکی های نمکی تمایل نشان می دهند. 

چربی همچنان یکی از علل اصلی چاقی بیش از حد به شمار می رود و باعث می گردد افراد ۶۰ درصد بیشتر کالری دریافت نمایند، اما انرژی متراکم آن ها از مصرف بیشتر خوراکی ها جلوگیری می کند. عملکرد نمک این گونه نیست و استفاده از آن مصرف بیشتر خوراکی در وعده های غذایی را در پی دارد، بنابراین بهتر است علاوه بر میزان کالری و چربی، مقدار نمک به کار رفته در محصولات مختلف نیز مورد ارزیابی قرار گیرد.