مقامات  چینی گفتند این ممنوعیت، که از ماه جاری اعمال می‌شود، برای «فرونشاندن اشتیاق مذهبی» در منطقه غربی سین‌کیانگ است که ۱۰ میلیون «اویغور» عمدتا مسلمان در آن زندگی می‌کنند.

 

دولت چین منطقه سین‌کیانگ را خاستگاه افراطی‌گری اسلامی، خشونت و اندیشه‌های تجزیه‌طلبانه می‌داند. اما بسیاری از اویغور‌ها می‌گویند محدودیت‌های شدید دولتی در عبادت و بیان باعث تنش در این منطقه شده است.

 

در فهرستی که فعالان اویغور به روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز دادند ده‌ها «نام‌های ممنوع قومیتی» آمده که از آن میان می‌توان به «جهاد» و «مدینه» هم اشاره کرد.

 

مقامات امنیتی در ارومچی و دیگر شهرهای سین‌کیانگ هم این ممنوعیت‌ها را تایید کردند. آن‌ها گفتند چنانچه شهروندان از این ممنوعیت‌ها پیروی نکنند، محدودیت‌هایی برای کودکان آن‌ها  از جمله در حق بهره‌مندی آموزش و خدمات درمانی پیش خواهد آمد.

 

فعالان حقوق بشر می‌گویند این ممنوعیت‌ها نشان می دهد که مقامات چینی در مبارزه با تروریسم تا چه حد آماده‌اند تا آزادی‌های فردی اویغور‌ها را محدود کنند.

 

دیلخات راخیت، سخنگوی «کنگره اویغور‌های جهان» که مقر آن در مونیخ آلمان است و خواستار خودمختاری برای سین‌کیانگ است گفت: «این سیاست‌های چین بشدت خصمانه است. اویغورها باید خیلی مراقب نام‌گذاری کودکان خود باشند تا از سوی دولت مجازات نشوند».

 

سوفی ریچاردسون، مسئول چین در سازمان دیده‌بان حقوق بشر، گفت انتخاب نام برای کودکان باید «موضوعی خصوصی و شاد» باشد.

 

او افزود: «این یک ممنوعیت زشت دیگر از سوی دولت چین در مورد مردم سین‌کیانگ است».

 

در مبارزه با افراطی‌گری در سین‌کیانگ، مقامات چینی در سال‌های اخیر محدودیت‌هایی را برقرار کرده‌اند. در ابتدای ماه جاری برای مثال مقامات امنیتی بلند کردن ریش و حجاب در اماکن عمومی را ممنوع کردند.

 

در سال جاری مقامات چینی راه‌پیمایی های بزرگ شبه نظامیان و نیروهای پلیس برگزار کردند که نمایشی از قدرت در سین‌کیانگ است. منطقه شاهد زدوخوردهایی میان اهالی و مقامات امنیتی و پاره‌ای از خشونت‌ها است.