دومین کنفرانس ملی رویه‌های بتنی با حضور سعیدنژاد معاون وزیر راه و شهرسازی، تقی زاده معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی برگزار شد.

در این همایش شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه این مرکز مسئولیت مهمی برای زیرساخت های کشور دارد، گفت: مقوله‌های رویه‌های بتنی از سال‌ها قبل مورد توجه قرار گرفته و پروژه‌های مهمی به صورت پایلوت انجام شده است.

وی افزود: در طول سال‌های گذشته پروژه هایی همانند سردر دانشگاه تهران و واحدهای مسکونی شهرک اکباتان از بتن ساخته شده است اما بعد از آن ساخت پروژه‌های این چنینی به کندی پیش رفته است .

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه غفلتی که در رویه‌های بتنی در طول سالهای گذشته داشته‌ایم خسارت جبران ناپذیری را در بر داشته است، گفت: عمر صنعت سیمان و بتن به 80 سال گذشته برمی‌گردد ، ما جزو اولین کشورهایی بودیم که در صنعت سیمان موفق بوده ایم.

شکرچی زاده با شاره به اینکه  رقابت جدی  در استفاده از بتن در گذشته و حتی امروزه در کشورهای پیشرفته وجود دارد، کفت:  بتن نقش مهم و اساسی درساخت و ساز داشته و بسیاری از پل‌ها، ساختمان ها و بنادر درطول این 8 دهه از طریق بتن ساخته شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به مزایای استفاده از بتن اشاره کرد و گفت: در سدسازی جایگاه بتن بسیار مهم است و به نوعی جزو مصالح ارزشمند به شمار می رود که متأسفانه از ظرفیت های آن استفاده‌های قابل ملاحظه ای نمی‌شود.

شکرچی زاده در ادامه به استفاده بتن در حوزه بنادر اشاره کرد و گفت: بندر امام خمینی با استفاده از سازه بتن ساخته شده و همین موضوع باعث شده این بندر در برابر بسیاری از مواد موجود در دریا مقاومت کند.

وی در ادامه افزود: اولین سد بتنی قبل از انقلاب  ساخته شده و امروزه سد کارون 1، 3 و 4 که نوعی سد غلتکی به شمار می رود نیز با استفاده از بتن ساخته شده است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه ما می‌توانیم از ظرفیت های رویه‌های بتنی استفاده کنیم، گفت: تلاش های بسیاری شده که بتوانیم از این رویه ها استفاده کنیم اما این تلاش ها قابل قبول نبوده است، برخی از مهندسان نیز معتقدند کف تونل کندوان از ابتدا با رویه های بتنی ساخته شده و بعد از گذشت 60 سال روی این رویه ها آسفالت شده است.

شکرچی زاده مهمترین دلیل عدم استفاده از بتن را در ایران قیر دانست و گفت: به دلیل آنکه قیر در ایران ارزان و در برخی از موارد رایگان بوده، متأسفانه به بتن ترجیح داده شده و امروزه نیز حتی با وجود افزایش قیمت قیر باز هم از بتن استفاده نمی کنند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر مشاوران راه در وزارت راه و شهرسازی با استفاده از رویه‌های بتنی آشنا نبوده و حتی پروژه‌های بتنی در این وزارتخانه ناشناس است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی توضیح داد: عدم استفاده از بتن یک مسئله‌ای است که ریشه در فرهنگ دارد و متأسفانه بزرگترین وزارت توسعه کشور از ظرفیت‌های بتن استفاده نمی‌کنند، این در حالی است که عمر طولانی 40 تا 45 ساله بتن یک مزیت قابل توجه به شمار می رود.

شکرچی زاده یادآور شد: مصرف سوخت کمتر، سازگاری با محیط زیست، افزایش ایمنی درجاده‌ها بخشی از مزایای استفاده از رویه‌های بتنی به شمار می آید و ما در این مدت از این مزایا غافل بوده‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه یارانه‌های زیادی در مورد سیمان پرداخت می کنیم، گفت: 90 هزار تومان برای هر تن سیمان پرداخت می‌شود و ما در حال حاضر با مازاد تولید سیمان مواجه هستیم، این در حالی است که برای رونق بازار باید به استفاده از رویه های بتنی روی آوریم.

شکرچی زاده تأکید کرد: شورای عالی فنی کشور دستورالعمل تهیه اجرا و انجام بتن را صادر کرده و امیدوار هستیم قبل از پایان سال به تصویب برسد.

وی بیان کرد: در دولت یازدهم عزم جدی برای استفاده از بتن برداشته شده که این موضوع می‌تواند عمر رویه‌ها و جاده‌های کشور را افزایش دهد.

در ادامه تقی زاده معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مشکل عدم استفاده از بتن در کشور به چند بخش برمی گردد، گفت: مواد اولیه فرآیند تولید انبوه، قوانین و استانداردها ، نگهداری و تعمیرات و نحوه اجرا از جمله مشکلاتی است که باعث عدم استفاده از بتن شده است.

وی یادآور شد: تنها راه حل مدیریتی که بتوانیم استفاده از بتن را در کشور ترویج دهیم واگذاری آن به بخش خصوصی است که این موضوع در کشورهای پیشرفته با انعقاد قراردادهای طولانی (10تا 50 سال) کنترل کیفیت خدمات، کنترل وضعیت و حتی  واگذاری نحوه نگهداری از پروژه ها به پیمانکاران صورت می‌گیرد، اما در ایران بیشترین مدت قرارداد 3 الی 4 سال بوده و این امر کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در پایان تصریح کرد: ساخت و خرید تجهیزات با کیفیت بالا باعث می شود که سرعت انجام کار و اتلاف زمان نیز کاهش چشمگیری پیدا کند.