مرتضی رحمانی موحد در نشست خبری که پیش از ظهر دوشنبه (۱۴ فروردین) با همراهی دیگر اعضای ستاد هماهنگی خدمات سفر در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، با ارائه آماری کلی از روند سفرهای نوروزی اظهار کرد: در این مدت ۷۰ هزار و ۶۸۳ بازدید نظارتی انجام شد و همچنین در سامانه ۰۹۶۲۹ بیش از ۴۱ هزار و ۳۰۰ تماس برقرار شده که از مجموع آن‌ها ۲۱۹ مورد مربوط به شکایت‌ها بوده است.

وی با اشاره به کاهش سفرهای نوروزی تحت تاثیر تغییرات جوی اظهار کرد: با وجود افزایش ۱۸ درصدی سفرهای هوایی به جزیره کیش، تردد دریایی به این جزیره مجموعا فقط ۸ درصد رشد داشته است، قشم نیز در شایط مشابهی به سر می‌بُرد که با وجود رشد ۵۰ درصدی سفرهای هوایی، مسافرت دریایی به آن فقط ۲ درصد رشد داشت که توفان‌های دریایی، اصلی‌ترین عامل این کاهش سفر بوده است.

او همچنین به آمار اسکان در مراکز آموزش و پرورش که نماینده‌ این سازمان در این نشست غایب بود اشاره کرد و افزود: در تعطیلات نوروزی ۱۰ میلیون و ۹۶۳ هزار و ۱۷۷ نفر روز در این مراکز اسکان داشته‌اند که یک میلیون و ۸۸۰ هزار نفر آن‌ها غیرفرهنگی بوده‌اند.

رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر در پاسخ به سوال ایسنا درباره اظهارات اخیر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مبنی بر اینکه با توجه به حذف اسکان در مراکز آموزش و پرورش از سال ۹۷؛ این سازمان برای جمعیتی بالغ بر ۱۰ میلیون نفر که از این ظرفیت استفاده می‌کنند چه برنامه‌ریزی انجام داده و آیا آن‌ها نیز قرار است به جمع چادرخواب‌ها بپیوندند، توضیح داد: به صورت مستقیم و صریح گفته نشده که از سال ۹۷ اسکان نوروزی در مدارس حذف خواهد شد. در جلسه‌ای از ستاد، آموزش و پرورش از این وضعیت ناراضی بود، چرا که معتقد است این نوع اسکان خارج از تحمل، امکانات و بودجه مدارس است.

وی اضافه کرد: دکتر احمدی‌پور استفاده از زیرساخت‌های دانشگاه آزاد را به واسطه تفاهم‌نامه‌ای که وجود دارد برای حذف اسکان مدارس پیشنهاد کرده و گفته شده که این مراکز با تغییر وضعیت به ظرفیت اقامتی اضافه شود.

رحمانی موحد همچنین بیان کرد: شیوه اقامت در مدارس استاندارد نیست. هرچند حذف آن در نوروز بستگی به تصمیم وزیر آموزش و پرورش دارد و همچنین اجرای طرح ساماندهی تعطیلات که در این صورت کل نیروهای آموزش و پرورش در طول سال می‌توانند از این ظرفیت اسکان به صورت متراکم بهره ببرند تا آن حجم و بار سنگین کاهش پیدا کند.

او معتقد است که‌ وزیر آموزش و پرورش تمایل دارد سرمایه‌گذاری استاندارد در این حوزه شکل بگیرد؛ به هر حال نیروی بزرگی در این بخش فعال هستند که می‌توان از ظرفیت آن در طول سال بهره گرفته شود.

رحمانی‌موحد تأکید کرد: وزارت آموزش و پرورش برای عملی کردن این تصمیم نیازمند اتاق فکری است که با حضور نمایندگان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و تأسیسات اقامتی که خط مقدم این صنعت هستند تشکیل جلسه بدهند تا اگر این طرح قرار است اجرا شود، پیشنهادهای خوبی جایگزین آن شود.

معاون گردشگری در ادامه درباره آمار گردشگران خروجی از کشور گفت: پیش از آغاز تعطیلات با توجه به دو پارامتر سفرهای زمینی و هوایی و به ویژه ظرفیتی که برای چارترهای هوایی در نظر گرفته شده بود، پیش‌بینی می‌شد سفرهای خروجی ۳۰ درصد کاهش داشته باشد که دست‌کم آمارهای سفر به ترکیه گویای همین میزان کاهش سفر است.

وی افزود:‌ سفرهای زمینی به کشورهای همسایه نیز به صورت رفت و برگشت ۹۰۰ هزار سفر بوده که ۲۷ درصد آن خارجی‌ و ۷۳ درصد ایرانی بوده‌اند.

رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر یادآور شد: برای ارائه آمار سفرهای خروجی باید منتظر گزارش پلیس مهاجرت بود که بیستم هر ماه اعلام می‌شود.

معاون گردشگری همچنین درباره فیلم کوتاهی که اخیرا در فضای مجازی منتشر شده و مربوط به درگیری مسافران با مرزبان‌های ترکیه است با یادآوری اینکه فعلا این فیلم جدید را ندیده است، توضیح داد: درباره روابط گردشگری با سایر کشورها دو شرط امنیت و احترام در همه سطوح تفهیم و منعکس می‌شود. برخورد با شهروندان ایرانی پیش از آغاز سال جدید به مقامات ترکیه اعلام شده و وزارت خارجه و سفارت ایران در آن کشور نیز که وظیفه حمایت از اتباع ایرانی را دارند پیگیر ماجرا بوده‌اند. ما هم توصیه‌های لازم را کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: در اتفاقی که اواخر سال گذشته رخ داد، وزارت خارجه و سفیر ایران واکنش‌های شدیدی داشتند. ما نیز برای گرفتن هر نوع تصمیم کلان در این‌باره متکی به تصمیم دستگاه دیپلماسی هستیم که قطعا بخش کنسولی کشورمان درباره این فیلم تازه واکنش نشان خواهد داد. ما بارها به مردم توصیه کرده‌ایم که شرایط امنیتی در ترکیه را بسنجند تا درگیر چنین اتفاقاتی نشوند.

رحمانی موحد در ادامه این نشست با ارائه توضیحاتی درباره خدمات ستاد هماهنگی سفر و با بیان اینکه خدمات‌دهی به مسافران نوروزی از ۲۵ اسفندماه آغاز شد و تا ۱۸ فروردین‌ماه همچنان ادامه دارد یادآور شد: فعالیت ستادهای هماهنگی خدمات سفر از نیمه آذرماه سال ۹۵ با رویکرد منشور خدمات شهروندی و با شعار نوروز ۹۶ با خدمات متفاوت آغاز شده بود.

وی بیان کرد:‌ امسال خدمات متفاوتی از جنس مهربانی و مشارکت‌پذیری مردم زیر چتر ۵۰۰ هزار نوروزبان ارائه شد که ضمن آن فرهنگ‌ها و رسوم استان‌ها و اقوام مختلف معرفی و از ظرفیت آی‌سی‌تی کشور برای خدمات‌رسانی به مسافران بهره گرفته شد. بر همین اساس برخی از شهرها از معبر به مقصد تبدیل شدند و اقامت طولانی‌تری شکل گرفت. روستاها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیز به خوبی دیده شدند. بیش از ۵۰۰ جشنواره بهاری هم برگزار شد.

معاون گردشگری کشور تأکید کرد: تحول بزرگ در نوروز تغییر ذائقه گردشگران بوده و سفرها هدف‌گذاری و از پیش برنامه‌ریزی شده بود.