هر کاری آداب مخصوص به خود را دارد. مراحل مختلف ازدواج هم از این قاعده مستنی نیست. مخصوصاً در کشور ما با توجه به ساختار سنتی آن، ازدواج و رفتن به زیر یک سقف منظومه‌ای از آداب و رسوم کهن را داردکه نباید به بهانه زندگی مدرن آن‌ها را کنار بگذارید. 

  

البته اگر چیزی دست‌و‌پای شما را می‌بندد و مانع از یک ازدواج خوب و بوقع و ساده است، بدون تعارف می‌توان آن رسم را ندیده گرفت، اما منظور ما همین رسم‌های زیبا و برخاسته از ادب و اصالتی است که هیچ مانعی برای یک ازدواج سالم نخواهند بود.  

 

برای آن‌که هفت‌خوان ازدواج را به سلامت طی کنید، بهتر است از اولین خوان که همان خوان خواستگاری است، صحیح و اصولی عبور کنید؛ زیرا از قدیم گفته‌اند: خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج. پس اگر می‌خواهید که دیوار رابطه شما و همسر آینده‌تان و همچنین خانواده‌های شما، با هم، خوب بنا شود از همین ابتدا درست رفتار کنید. در این یادداشت بیشتر در مورد آدابی که دختر و خانواده او باید در بحث خواستگاری رعایت کنند، صحبت می‌کنیم. 

  

الو! الو! من خواستگارم! 

 

وقتی با منزل‌تان تماس می‌گیرند و در مورد دخترتان پرس‌وجو می‌کنند، نحوه پاسخ‌گویی شما بسیار مهم است. خوب است از همان ابتدا برخوردی صمیمانه داشته باشید و طوری سؤال نپرسید که گویی استنطاق می‌کنید. طبیعی است که نکات اولیه را بپرسید تا اگر هیچ شباهتی در کار نبود، برای آن‌ها و خودتان زحمت ایجاد نکنید، اما سؤالاتی کلی مثل سن‌و‌سال و یا تحصیلات. 

 

این‌که آقای داماد چقدر حقوق می‌گیرد و چشمش چه‌ رنگی است را بگذارید برای جلسات خواستگاری. اگر مادر پسر هم زیاد سؤال پرسید، خیلی محترمانه بگویید که حضوری با هم صحبت می‌کنیم. سعی نکنید که اصطلاحاً کلاس بگذارید و برای چندهفته دیگر وقت بدهید و از طرفی نگویید که همین فردا تشریف بیاورید. چندروز آینده را برای جلسه خواستگاری تعیین کنید. 

 

حبیب خدا با دسته گل 

 

مهمان حبیب خداست و ما اعتقاد داریم با خود برکت می‌آورد، چه‌برسد به این‌که بحث خواستگاری، ازدواج و تشکیل خانواده در میان باشد. پس تا آن‌جایی‌که می‌توانید در پذیرایی چیزی کم نگذارید. البته نیازی نیست خیلی خرج کنید؛ زیرا معلوم نیست چند خواستگار به خانه شما خواهد آمد تا دخترتان به سلامتی راهی خانه بخت شود، اما با جان‌ودل و در کمال سلیقه پذیرایی کنید. 

 

کدبانوبودن یک دختر از همان خانه پدری‌اش معلوم می‌شود. اگر دختر شما هیچ هنری جز درس خواندن ندارد، باید فکر چاره‌ای باشید. داماد و خانواده او وقتی ببینند که عروس هنری از خود نشان می‌دهد و یا خانه تمیز و پاکیزه است، همه نشانه این است که دختر این خانواده در آینده بانوی موفقی خواهد بود؛ حال کارمند موفقی باشد یا خیر. 

 

در پذیرایی‌تان نوع جلسه را در نظر بگیرید. مثلاً شیرینی ناپلئونی برای خواستگار یعنی استرس دو چندان. همین‌طور میوه‌ها را می‌توانید خیلی زیبا بچینید و حتی برای سهولت یک ظرف میوه پوست‌کنده هم بیاورید. 

 

خواستگاری نه صحنه تئاتر 

 

همان باشید که هستید، قرار نیست برای آن‌ها فیلم بازی کنید؛ چون اگر وصلت‌تان به خوبی و خوشی سر بگیرد، یک عمر دختر شما در خانواده آن‌ها خواهد بود و دامادتان هم به خانه شما خواهد آمد. پس همان‌طور که هستید، رفتار کنید. لوازم خانه لوکس اجاره‌ای نمی‌تواند باعث خوشبختی فرزندتان یا بالارفتن ارج و قرب او نزد خانواده شوهر آینده‌اش باشد. 

 

این کاملاً عادی است که شما نهایت ادب خود را نشان بدهید و رفتار و کلمات رسمی داشته باشید، اما خودتان را کمی ‌رسمی‌تر نشان دهید نه شخصیتی که فکر می‌کنید خانواده آقای داماد بیشتر دوست خواهند داشت. 

 

چای معروف 

 

قدیم‌تر‌ها مرسوم بود حتماً دختر چای بیاورد، اما شاید به‌خاطر خجالت و یا آمار بالای سینی چای برگشته روی پای آقای داماد، این رسم آن‌چنان به قوت خود باقی نمانده است. اگر چای را عروس خانم نمی‌آورد، یکی از پذیرایی‌هایی که خطر سقوطش کمتر است را انجام دهد. مثلاً شیرینی را تعارف کند. در هرصورت خود همین رفتار یعنی احترام‌گذاشتن به خانواده همسر آینده. 

 

دخترخانمی‌که قرار است به زودی راهی خانه بخت بشوی، هم در زمان تعارف چای یا هر چیز دیگر و صحبت در جمع، بهتر است حواست به مادرشوهر و پدرشوهر آینده‌ات باشد. احترام و نگاه محبت‌آمیز می‌تواند جایگاه خوبی در قلب آن‌ها برای تو باز کند. 

 

خواستگاری به صرف کله‌پاچه 

 

مراسم خواستگاری به صرف کله‌پاچه نیست؛ پس می‌تواند صبح زود برگذار نشود و اصلاً بهتر است بعد‌ازظهر برای این مراسم قرار بگذارید. هرزمانی که با خانواده شاه‌داماد قرار گذاشتید، خودتان کمی ‌قبل از آن آماده باشید. ممکن است نیم‌ساعت قبل از ساعت قرار برسند و اگر همین اول کاری هل شوید و غافل‌گیر، ممکن است باعث شود تا آخر مجلس استرس داشته باشید. 

 

داماد حاضر یا غایب؟ 

 

ممکن است طبق آداب‌ورسوم شما اول خانم‌های خانواده داماد به خواستگاری بیایند و یا ممکن است آقای داماد هم در جلسه اول تشریف بیاورند. این یک رسم خانوادگی است و گاهی در شهر‌های مختلف هم متفاوت است. در هر صورت شما باید قبل از این‌که خواستگار بیاید، بدانید که مجلس زنانه است یا با حضور آقای داماد که بتوانید لباس مناسب انتخاب کنید. 

 

سکوت قلبتو بشکن 

 

در لحظات اول، ملاقات داغ و سنگین می‌شود و گاهی به اجبار هر دو خانواده سکوت می‌کنند یا در مورد ترافیک و هوا صحبت کرده و نمی‌روند سر اصل مطلب. بهتر است بزرگ‌تر‌ها سکوت را بشکنند، اما خانواده میزبان مقدم هستند؛ مخصوصاً مادرزن آینده که نقش اساسی در صمیمانه‌کردن محیط خواهد داشت. 

 

اجازه هست، حرف بزنیم؟ 

 

این‌که دختر و پسر در جلسه اول با هم حرف بزنند یا نه را خانواده دختر تعیین می‌کنند. اصولاً مادر پسر کسب اجازه می‌کند و خانواده دختر هستند که باید با روی خوش عروس و داماد را به اتاق مجاور دعوت کنند تا با هم حرف بزنند. مراسم خواستگاری بدون صحبت‌کردن، فایده چندانی ندارد؛ چون تا مرد حتی زن سخن نگفته باشد، عیب و هنرش نهفته باشد. پس بهتر است تعصبات را کنار بگذارید و اجازه دهید عروس و داماد باهم حرف بزنند. 

 

قواعد جواب‌دادن 

  

اگر پسر را پسندیدید و همه‌چیز خوب پیش رفت، باید منتظر تماس آن‌ها شوید و خیلی محترمانه بگویید مشتاق دیدار مجددتان هستیم، اما اگر جواب‌تان منفی بود هم خیلی مؤدبانه و صمیمانه بگویید که آرزوی ما خوشبختی پسر شماست، اما این ازدواج به صلاح نیست و یا جمله‌ای شبیه به این. اگر هم آن‌ها تماس نگرفتند که زانوی غم بغل نگیرید و امیدوار باشید به آینده… .