تعداد کمی از ما نیازمند دلیلی قانع کننده برای مصرف شکلات هستیم. عطر و طعم و توانایی بهبود خلق و خو، شکلات را به یکی از محبوب‌ترین خوراکی های جهان مبدل کرده است. 

 

به گزارش "رودالز ارگانیک لایف"، شکلات تلخ در مقایسه با شکلات شیری از فواید سلامت بیشتری بهره می برد و مصرف منظم آن می تواند به بهبود شرایط سلامت کلی انسان کمک کند. برای بهره‌مندی از فواید سلامت شکلات تلخ مصرف نمونه هایی که دارای 70 درصد یا بیشتر کاکائو هستند باید مد نظر قرار بگیرد. در ادامه با برخی از این فواید بیشتر آشنا می شویم. 

 

پوستی سالم‌تر 

 

مطالعات نشان داده اند که مصرف شکلات سرشار از آنتی اکسیدان پوستی نرم‌تر که کمتر خشک می شود و مقاومت بیشتری در برابر آفتاب سوختگی دارد را شکل می دهد. به عنوان مثال، مطالعه ای که در نشریه European Journal of Nutrition منتشر شد، نشان داد، مصرف مداوم کاکائو به مدت 12 هفته از دست دادن رطوبت پوست را به میزان 25 درصد کاهش می دهد، که بهترین خبر برای افرادی با پوست خشک است. 

 

از دیگر فواید مصرف شکلات تلخ مواجهه کمتر با آفتاب سوختگی است. پژوهشگران بریتانیایی شرکت کنندگان حاضر در مطالعه را به دو گروه تقسیم کرده و طی 12 هفته به یک گروه شکلات تلخ و به گروه دیگر شکلات شیری دادند. در پایان مطالعه گروهی که شکلات تلخ مصرف کرده بودند، افزایش دو برابری محافظت در برابر پرتوهای فرابنفش را تجربه کردند و گروه دیگر هیچ سودی را شاهد نبودند. 

 

کاکائو گردش خون به مویرگ هایی که در لایه بالایی پوست قرار دارند را افزایش می دهد و رگ هایی که برای جذب اکسیژن و مواد مغذی بهتر تجهیز شده اند از پوست در برابر کم آبی و آفتاب سوختگی هر چه بهتر محافظت می کنند. 

 

دندان هایی سالم‌تر 

 

قند موجود در آبنبات های شکلاتی است که پوسیدگی دندان ها را موجب می شود، در شرایطی که کاکائو می تواند از آنها محافظت کند. پوست دانه کاکائو حاوی ترکیبات ضد باکتری است که از شکل گیری پلاک و بیوفیلم ها پیشگیری می کند. 

 

کاهش هوس های غذایی و افزایش وزن 

 

کاکائو سرشار از فیبر و پروتئین است. یک قالب شکلات تلخ استاندارد حاوی 4 گرم فیبر و 8 تا 9 گرم پروتئین است و یک قاشق غذاخوری از پودر کاکائو حاوی 4 گرم و یک گرم از هر کدام است. اما حقیقت جالب توجه دیگری درباره شکلات نیز وجود دارد: پژوهشگران هلندی طی مطالعه ای دریافتند افرادی که تنها شکلات تلخ 85 درصد را بو کرده بودند کاهش اشتهای خود به نصف را گزارش کردند. بو کردن شکلات تلخ، تولید هورمونی ضد گرسنگی به نام گرلین را تحریک می کند و اثر آن برای حدود یک ساعت باقی می ماند. 

 

قلبی سالم‌تر 

 

شکلات اغلب به واسطه محتوای کره کاکائو خود که سرشار از چربی اشباع است زیر سوال می رود. اما مشخص شده است همانند دیگر اشکال چربی اشباع، مانند روغن نارگیل، کره کاکائو می تواند برای انسان خوب باشد. یک سوم چربی موجود در کره کاکائو اسید استئاریک است، که کبد آن را به یک چربی غیر اشباع تک پیوندی به نام اسید اولئیک تبدیل می کند. اسید اولئیک سطوح کلسترول بد (LDL) را کاهش می دهد و سطوح کلسترول خوب (HDL) را افزایش می دهد. 

 

همچنین، ترکیبات ضد التهاب موجود در کاکائو به مبارزه با التهاب عروقی مزمن کمک می کند، و انعطاف پذیری در رگ های خونی را افزایش می دهد و بر همین اساس، فشار خون را کاهش می دهد و از تجمع پلاکت ها و گرفتگی دیواره رگ ها جلوگیری می کند که تمامی این موارد در بهبود سلامت قلب و پیشگیری از بیماری قلبی موثر هستند. 

 

تمرکز بیشتر 

 

مطالعات انجام گرفته بر اساس تصویربرداری MRI نشان داده اند که مصرف شکلات گردش خون به سمت مغز را بهبود می بخشد که این شرایط می تواند توانایی شما برای تمرکز هر چه بهتر را افزایش دهد. 

 

اضطراب کمتر 

 

استرس موجب تولید هر چه بیشتر هورمون کورتیزول می شود که از عوارض جانبی آن می توان به تحریک تجمع چربی شکمی یا احشایی، چربی که اطراف اندام ها شکل می گیرد و می تواند به افسردگی و همچنین بیماری قلبی و سکته مغزی منجر شود، اشاره کرد. 

 

مطالعه ای که در سال 2009 انجام شد، نشان داد، افرادی که روزانه و به مدت دو هفته 40 گرم شکلات مصرف می کردند، در مقایسه با زمان آغاز مطالعه شاهد کاهش سطوح کورتیزول در بدن خود بودند. مطالعه ای دیگر در سال 2010 که طی یک بازه زمانی 30 روزه انجام شد نیز نشان داد سطوح اضطراب در افرادی که روزانه کاکائو مصرف می کردند 10 درصد کمتر بوده و آنها خود را 10 درصد آرام‌تر از زمان آغاز مطالعه در نظر گرفتند. 

 

ورزش موثرتر 

 

شکلات می تواند به تقویت سطوح انرژی پیش از ورزش، افزایش نیرو در زمان جلسات تمرینی شدید، و کاهش درد پس از انجام تمرینات ورزشی کمک کند. کاتچین ها و اپی‌کاتچین های کاکائو که دو نوع آنتی اکسیدان محسوب می شوند، توانایی عضلات در جذب مواد مغذی تولیدکننده انرژی را افزایش می دهند. ترکیبات ضد التهابی موجود در کاکائو نیز در کاهش ادراک درد موثر هستند.