به گزارش پارس به نقل از ایسنا، نشر های روزنه، چشمه، کتاب روشن، روشنگران و مطالعات زنان و طرح نو در حوزه ی نشر عمومی، همچنین نشر رسم در حوزه ی گرافیک، نشر های تیمورزاده، حیان و اباصالح در حوزه ی پزشکی و نشر امید فردا از جمله نشرهایی هستند که در این دوره از نمایشگاه کتاب حضور ندارند.

یوسف انصاری، مدیر بخش داستان نشر روزنه، درباره علت حضور نداشتن این نشر در بیست وششمین نمایشگاه کتاب تهران می گوید: نمی دانم چرا به ما اجازه نداند، ما به موقع ثبت نام کرده بودیم، دیگر این که کتاب های مان هم نه تنها از حد نصاب تعریف شده کم تر نبود، بلکه بیش تر هم بود. ناگزیر خودمان در محل نشر نمایشگاه برگزار کرده ایم که به مدت یک هفته ادامه دارد و تخفیف ۱۰ درصدی داریم.

مهدی صادقی، مدیر نشر رسم، علت ممانعت از حضور این نشر در نمایشگاه کتاب را شکایت این انتشارات از معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در سال گذشته عنوان می کند.

او مدعی واگذاری غرفه های داخل شبستان به کسانی غیر از ناشران داخلی تحت عنوان اسپانسر و دریافت رقم های چند ده میلیونی و چند صد میلیونی از آن ها و ممانعت از حضور ناشران معترض به سیاست های معاونت فرهنگی ارشاد است.

شهلا لاهیجی، مدیر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، نیز می گوید: ما اصلا درخواست حضور در نمایشگاه نداشتیم و ثبت نام نکردیم، زیرا به مناسب نبودن محل برپایی نمایشگاه انتقاد داشتیم، از همین رو مانند چند سال اخیر در نمایشگاه شرکت نکرده ایم.

همچنین فرهاد تیمور زاده، مدیر انتشارات تیمور زاده، علت حضور نداشتن این ناشر در نمایشگاه کتاب را نوعی انتقاد عنوان می کند و می گوید: تا وقتی رویکرد وزارت ارشاد به رویکردی فرهنگی تغییر نکند، در نمایشگاه حضور پیدا نمی کنیم. متأسفانه دو سال پیش وقتی ما در اعتراض به یک مسأله ی صنفی و کم بودن فضای غرفه حرف زدیم، بهمن دری، معاون سابق فرهنگی، به مأموران حراست گفت، غرفه ی تیمور زاده را جمع کنند، و در حالی که دیوان عدالت اداری رأی بر بازگشایی این غرفه داده بود، آن ها روز آخر اجازه ی بازگشایی غرفه ی ما را دادند. ما در اعتراض به این رفتار ها سال گذشته و امسال به نمایشگاه نرفتیم و از اول اردیبهشت تا پایان این ماه در کتاب فروشی مرکزی تیمورزاده واقع در خیابان ۱۶ آذر ۳۱ درصد تخفیف می دهیم.

این ناشر همچنین از فیلتر شدن سایت انتشاراتش انتقاد می کند.

حسین پایا، مدیر نشر طرح نو، نیز می گوید: ما علی رغم این که هر سال درخواست حضور در نمایشگاه را می دهیم و فرم ثبت نام را پر می کنیم، اما به نمایشگاه راه مان نمی دهند. الآن سه سال است اجازه ی حضور در نمایشگاه را نداریم و هشت سال است به آثار نشر طرح نو مجوز چاپ نمی دهند. از آن جایی که به دلیل مشکل مالی ناگزیر به واگذاری کتاب فروشی طرح نو شدیم، الآن امکان این را هم نداریم خودمان نمایشگاه برپا کنیم. در حالی که در این وضعیت به فروش کتاب ها ی مان نیاز داریم و داریم با چنگ و دندان این نشر را حفظ می کنیم.

نشر چشمه دیگر ناشری است که در این دوره از نمایشگاه حضور ندارد، چرا که فعالیت این ناشر به حالت تعلیق درآمده است. اما هم زمان با برپایی نمایشگاه کتاب، کتاب های کتاب فروشی این نشر در خیابان کریم خان زند با تخفیف به علاقه مندان عرضه می شود.

همچنین یکی از دست اندرکاران نشر های حیان و اباصالح می گوید: متأسفانه از سال ۱۳۸۹ به ما اجازه ی حضور در نمایشگاه کتاب تهران داده نمی شود. در نمایشگاه های استانی هم اجازه ی حضور نداریم؛ در حالی که ما بر اساس آیین نامه ها و قوانین حضور در نمایشگاه کتاب، هیچ مشکلی نداریم.

نشر کتاب روشن هم سال گذشته مجوز فعالیتش تمدید نشد و کتاب فروشی این نشر هم برای بدل شدن به بانک تعطیل شد.

همچنین علی بابایی، مدیر نشر امید فردا، عنوان می کند، چهار سال است اجازه ی حضور در نمایشگاه کتاب را ندارند.

او همچنین مطرح می کند که ناشران دیگری مانند نشرهای جیحون، آهنگ دیگر، گام نو، بقعه، صمدیه و چند نشر دیگر از حضور در نمایشگاه کتاب محروم اند.