آنفولانزای معده یک بیماری ویروسی است که از ویروس های «نورو ویروس»، «روتا ویروس» و «آدنو ویروس» ناشی می شود.همانند دیگر بیماری های ویروسی این بیماری هم واگیر دارد و از راه های در تماس بودن با فرد آلوده،مصرف آب و غذای آلوده منتقل می شود.

این بیماری به رغم عنوانش هیچ ارتباطی با آنفلوآنزا ندارد. ویروس‌های مرتبط با این بیماری به دستگاه گوارشی حمله کردن و به التهاب معده و روده منجر می‌شود.

این عفونت جدی نیست اما می‌تواند برای فرد مبتلا دردسرساز شود. علائم این بیماری برای یک تا سه روز و در برخی موارد بیشتر ادامه پیدا می‌کند. از دست رفتن آب، فاکتور خطرزای اصلی در گاستروانتریت به خصوص در نوزادان و افراد مسن است.

از جمله علائم این بیماری در ناحیه شکم و معده، نفخ، اسهال، سوءهاضمه، حالت تهوع، استفراغ، گرفتگی عضلات شکم، از دست رفتن آب بدن، لرز، خشکی شدید دهان، تب، سردرد، از دست رفتن اشتها و کاهش وزن است.

به گزارش مدیکال دیلی، آنفلوآنزای معده اغلب خود درمان‌پذیر است و درمان خاصی برای این عفونت وجود ندارد. همچنین به طور کلی آنتی‌بیوتیک‌ها برای مقابله با این ویروس بی‌تاثیر هستند. هرچند به مبتلایان به این بیماری توصیه می‌شود از مصرف محصولات لبنی، کافئین و مواد الکلی خوددای کنند.