بسیاری از بیماری ها رابطه مستقیم با ازدیاد وزن دارند که از جمله آنها می توان به کبد چرب، دیابت، فشار خون، درد مفاصل، تنگی نفس، برخی از مشکلات گوارش و غیره اشاره کرد.

طبق بررسی برخی از پزشکان و متخصصین تغذیه ازدیاد وزن و چاقی در سال های آینده به یک معضل جهانی تبدیل خواهد شد.

به گفته رییس دومین کنگره بین المللی جراحی های چاقی و متابولیک، 50 میلیون ایرانی اضافه وزن دارند و در حال حاضر شایع ترین عامل مرگ و میر چاقی است.

لاغری بیش از حد نیز می تواند باعث کاهش ایمنی بدن، ناباروری، افسردگی و عامل پوکی استخوان شود.

تناسب اندام و وزن ایده آل علاوه بر افزایش جذابیت ظاهر و اعتماد به نفس در فرد، سبب کاهش شانس ابتلا به برخی از بیماری ها از قبیل مشکلات قلب و عروق، دیابت، مشکلات کبدی و غیره نیز می شود، اما نکته مهم کاهش وزن و درمان چاقی با تغذیه مناسب و استفاده از روش های صحیح می باشد.

هم تغذیه و هم سایر روش های زندگی افراد مهم است؛ غذاخوردن زیاد به خصوص غذاهایی که بدن انسان را به سمت مرطوب تر شدن می برند، مثل: مغزها، انگور، مویز، انجیر، نارگیل، شیر، شیربرنج، نان سفید، گوشت بره، نشاسته، حلیم و کله پاچه باعث ایجاد چاقی می شوند.

از دید علم تغذیه روز، زیاده روی در غذاهایی که چربی و کربوهیدات های بالایی دارند، باعث چاقی می شوند.

افرادی که عادت دارند، پس از صرف غذا بخوابند و حمام کردن پس از صرف غذا داشته باشند، از دید پزشکی ایرانی دچار چاقی می شوند.

خواب و سکون زیاد مزاج افراد را به سمت مرطوب شدن و بدن آنها را به سمت چاقی می برد.

عدم دفع مناسب مواد زائد بدن هم باعث چاقی در افراد می شود، بنابراین راه های دفعی بدن مثل دفع مدفوع یا عادت ماهانه باید تنظیم و اختلالات آنها برطرف شود.

کم خوردن غذا، مصرف غذاهایی که مثل سبزیجات و کاهو سریع هضم می شوند، مداومت بر مصرف غذاهای شور، تلخ ، تُند و پُر ادویه که مزاج گرم دارند، زمینه را برای بروز لاغری فراهم می کنند.

مشغولیت دائم فکری و افسردگی هم از عوامل تشدید لاغری به شمار می روند.

ورزش سنگین، حمام گرم در حالت گرسنگی و نداشتن خواب و استراحت کافی تعادل بدن را به هم می زند و فرد را به سمت خشکی مزاج و کمبود وزن و لاغری می کشاند.

توصیه می کنیم مقدار غذای مصرفی آنها افزایش یابد و به صورت منظم وعده های غذایی اصلی و میان وعده ها را استفاده کنند.

مواد مغذی تر مثل:

 

گوشت ها، ماهی تازه، حلیم، کله پاچه، خرما با مغز بادام، شیربرنج، کنجد و انواع  شیرینی جات چاق کننده هستند و باید بیشتر در رژیم غذایی افراد لاغر وارد شوند.

در میوه ها انگور شیرین، مویز، انجیز تازه، انبه، گلابی، موز ،خربزه شیرین و نارگیل باعث ایجاد چاقی می شوند.

زیاده روی در مصرف غذاهایی که مزاج خشک دارند و مزه شور، تند،ترش و تلخ دارند برای افراد لاغر مناسب نیستند.

چای سبز اثر کمی بر روی کاهش وزن دارد، دمنوش چای سبز عوارضی ندارد اما اگر افراد قصد مصرف عصاره چای سبز را دارند، بعضی از مطالعات نشان داده که عوارضی همچون یبوست، افزایش فشارخون و بیماری های کبدی در پی دارد.

کافئین هم باعث کاهش وزن می شود اما اگر مرتب استفاده شود بدن به آن عادت کرده و اثر کاهش وزن آن در بدن از بین می رود.

برای بارداری سالم باید ابتدا وزن تنظیم شود، اصل مهم مداومت بر رژیم و سبک زندگی است.

باید غذا با آرامش، جویدن زیاد و لذت کامل مصرف شود؛ خواب زیاد فرد را مستعد اضافه وزن می کند.

البته ماساژ و روغن مالی بدن به کنترل وزن کمک می کند.

در رژیم های غذایی حذف هیچ گروه غذایی توصیه نمی شود و حذف هر گروه غذایی این یک اشتباه  بزرگ است زیرا املاحی که در این مواد غذایی هستند، در صورت حذف باعث ریزش مو در افراد می شود، بنابراین رژیم  غذایی باید استاندارد باشد.

اگر قصد داریم مصرف برنج را کاهش دهیم، می توان به جای آن سبوس برنج را در سوپ ها استفاده کرد که بسیار خاصیت دارد.