رضا سلمان روغنی فوق تخصص ستون فقرات، مفاصل و عضلات گفت: بیش از 85 درصد دردهای حاد کمر و گردن نیاز به جراحی ندارند و با انجام حرکات ورزشی خاص می‌توان مانع از عود مشکل شد.

وی اظهار داشت: افرادی که دچار کمر و گردن درد حاد و شدید می‌شوند در ابتدا نیاز نیست که به پزشک مراجعه کنند و تنها باید در سه روز اول از مسکن خوراکی یا پماد به صورت موضعی استفاده کنند ولی اگر پس از گذشت سه روز همچنان درد ادامه داشت باید نزد پزشک بروند و طبق نظر وی ابتدا دارو درمانی و سپس درمان فیزیکی بر روی آنها صورت بگیرد.

این فوق تخصص ستون فقرات، مفاصل و عضلات در خصوص روش‌های مختلف درمان فیزیکی عنوان کرد: درمان فیزیکی می‌تواند به وسیله دستگاه‌های مختلف مانند لیزر، مگنت و الکتریکال استیمولیشن انجام شود، همچنین انجام ورزش و تمرینات خاص احتمال ابتلای مجدد به کمر و گردن درد را کاهش می‌دهد.

وی توصیه کرد: اگر دارو درمانی و درمان فیزیکی پس از گذشت سه ماه موثر واقع نشود، باید از درمان‌های دیگری به غیر از جراحی مانند تزریق کنار ریشه عصب که اصطلاحا به آن بلوک عصب گفته می‌شود، کمک گرفت.

سلمان روغنی افزود: در تزریق اپیدورال داروهایی به طور موضعی داخل ستون فقرات تزریق می‌شود که این کار با کمک دستگاه هایی مانند فلورسکوپی یا سونوگرافی انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: جراحی بسته تنها در موارد محدودی به وسیله ایجاد سوراخ‌های کوچکی توسط دستگاه لاپاراسکوپ در داخل شکم یا آرتروسکوپ در درون مفصل انجام می‌شود و درون ستون فقرات برای رفع مشکل پارگی دیسک از دستگاه آندوسکوپ کمک گرفته می‌شود که این کار به وسیله تعداد کمی از پزشکان برجسته و مجرب این رشته قابل انجام است.

این فوق تخصص ستون فقرات، مفاصل و عضلات تصریح کرد: تزریق ناحیه ستون فقرات کنار ریشه عصب عضله دارای التهاب به تعداد یک تا حداکثر سه بار انجام می‌شود و پس از تزریق انجام تمرینات ورزشی به مدت 2 تا سه ماه و تغییر در نحوه سبک زندگی برای جلوگیری از عود مشکل ضروری است.

سلمان روغنی در خصوص سن شایع کمر و گردن درد یادآور شد: کمر درد بیشتر در سنین 30 تا 50 سالگی اتفاق می‌افتد، اما امروزه گردن درد به دلیل کار کردن زیاد با موبایل، رایانه و کارهای اداری و دفتری در سنین پایین‌تر از 30 سالگی مشاهده می‌شود و در دوران سالمندی تنگی‌های کانال نخاع جز مشکلات شایع ستون فقرات محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: اگر بیمار دچار اختلال شدید نورولوژیک (درگیری عصب و عضله)، ضعف شدید یا بی اختیاری ادرار یا مدفوع باشد که به روش‌های ذکر شده پاسخ نداده باشد، در این صورت انجام جراحی ضروری است.