فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش در نشستی که با حضور مدیران آموزش و پرورش غرب مازندران در تالار همایش شهید باهنر نوشهر برگزار شد، اظهار کرد: از مهم‌ترین تغییراتی که باید در وزارت آموزش و پرورش رخ دهد، کاهش سطح تصدی‌گری‌ است.

وی افزود: در این حوزه کارگروهی تشکیل و درسال جاری تصمیم برآن گرفته شده است که علاوه بر ساماندهی نیروی انسانی، صرفه‌جویی در هزینه‌کرد بودجه، اصلاح ساختار و تشکیلات اداری نیز در دستور کار این وزارتخانه قرار گیرد. در این بخش سعی شده تا با برنامه‌ریزی، اقدامات به شورای آموزش و پرورش هر استانی محول شود و این به معنای آن است که اگر اداره کل آموزش و پرورش هر استانی توانست حدود ۱۰ درصد از بودجه را در هزینه‌کردها صرفه جویی کند، این اعتبار در اختیار همان استان قرار گیرد بدون آنکه سال بعد در تخصیص بودجه، رقمی از سهم آن استان کم شود.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت‌: در پی حمایت‌های دولت یازدهم و تخصیص حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان به آموزش و پرورش، کسری بودجه از ۱۱ هزار میلیارد تومان به ۴ هزار میلیارد تومان کاهش یافت. کسری بودجه وزارت آموزش و پرورش، مشکل کهنه‌ای است که با حمایت‌های دولت یازدهم به زودی حل می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تصمیمات خوبی  برای حل مشکلات بیمه تکمیلی فرهنگیان در کشور گرفته شده و در این بخش نسبت به پرداخت حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی به شرکت‌های بیمه‌گر اقدام شده است. به تازگی نیز با رایزنی‌های انجام گرفته تلاش می‌شود که با شرکت بیمه ایران قراردادی بسته شود تا فرهنگیان بتوانند به بهترین شکل ممکن از مزایای این بیمه بهره‌مند شوند.

وی در ادامه گفت: دولت در بودجه سال جاری حدود ۳۰ میلیارد تومان برای هنرستان‌های کار و دانش در نظر گرفته است که چنین اتفاقی می‌تواند به سطح مهارت آموزی دانش‌آموزان با افزایش تجهیزات نوین به تناسب بوم هر استانی بیفزاید.

دانش آشتیانی افزود: اکنون یکی از مهم‌ترین اقدامات در دستور کار وزارت آموزش و پرورش، استفاده از فضاهای آموزشی با رویکرد بهره‌مندی اقتصادی از این فضاها به منظور ایجاد درآمد پایدار برای این وزارتخانه است.

وی در پایان اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش فضاهای خوبی در بهترین نقاط در هر استانی دارد که باید تلاش کنیم تا این فضاها با همکاری بخش خصوصی استفاده شود.