آنچه یک رابطه را پایدار می سازد، چیزی فراتر از عشق و محبت است. اگر چه صداقت و احترام دو عامل مهم در روابط عاطفی است اما  دانشمندان عوامل دیگری را نیز در شادی زوج ها دخیل می دانند که در اینجا به برخی از آنها اشاره کرده ایم. 
 
 
صبوری
 
 
صبوری یکی از عواملی است که در رابطه عاطفی تاثیر زیادی دارد. به عنوان مثال تحقیقات نشان داده افرادی که قبل از ازدواج صبر می کنند تا شریک زندگی شان را به خوبی بشناسند و سپس تصمیم نهایی را می گیرند، موفق تر از کسانی هستند که با عجله رفتار می کنند و دوست دارند که تمام مراحل زندگی را به سرعت پشت سر بگذارند. این صبوری در دیگر مراحل زندگی و برای برقراری یک رابطه عاطفی موفق نیز لازم است.
 
 راز یک رابطه عاطفی موفق چیست؟
 
 
تشکر کردن
 
 
تحقیقات ثابت کرده افرادی که شکرگزار شریک زندگی شان هستند، رابطه عاطفی شادتری را تجربه می کنند. گفتن «از تو ممنونم» به رابطه عاطفی احترام و امنیت می بخشد و باعث می شود که شریک زندگی تان هم رفتاری مشابه از خود نشان دهد.
 
 
صداقت
 
 
روابطی که هر دو طرف با یکدیگر صادق اند، دوام بیشتری دارد. تا زمانی که اعتماد میان زوجین شکل نگیرد، شادی و امنیت خاطر نیز احساس نخواهد شد.
 
 راز یک رابطه عاطفی موفق چیست؟
 
 
 تماس فیزیکی
 
 
صمیمیت میان افراد، تنها از طریق احساس شکل نمی گیرد بلکه تماس فیزیکی مانند در آغوش گرفتن یا بوسیدن نیز در بهبود رابطه موثر است. پس با کارهای ساده ای چون گرفتن دست همسرتان یا بوسیدن او، نشان دهید که چقدر دوست اش دارید.
 
 راز یک رابطه عاطفی موفق چیست؟
 
 
جشن عروسی ساده
 
 
برخی ها آنقدر جسن عروسی برایشان مهم است که به هر طریقی می خواهند که آن را باشکوه و مجلل برگزار کنند. در صورتی که تحقیقات نشان داده درصد طلاق میان زوجینی که عروسی های مجلل برپا می کنند، بالاتر است.
 
استفاده از تکنولوژی در روابط راه دور
 
 
گاهی بودن در کنار همسرتان امکان پذیر نیست، در این شرایط بهتر است از تکنولوژی هایی چون اسکایپ یا فیس تایم کمک بگیرید و این فاصله ها را کم کنید.
 
 راز یک رابطه عاطفی موفق چیست؟
 
 
همراه بودن
 
 
هدف شما از ازدواج کردن چیست؟ شما باید به دنبال یک همراه برای خود باشید، فردی که با انتظارات و آرزوهای شما از زندگی سازگار و در تمام لحظه ها همراه و حامی تان باشد. فردی که یک همسفر برایتان در تمام مراحل زندگی، از صعودها گرفته تا فرودهایش، است. 
 
 
فرزند
 
 
بچه دار شدن تصمیم بزرگی است، پس نباید در مورد آن بی فکر عمل کرد. اگر چه فرزند شیرینی زندگی است اما اگر آمادگی آن را ندارید، بهتر است از این کار خودداری کنید. زوج های بسیاری هستند که حتی بدون داشتن فرزند هم روابط سالم و شادی دارند. پس تنها زمانی که می توانید خود و زندگی تان را وقف فرزندتان کنید و مسئولیت های او را بپذیرید، دست به این اقدام بزنید. بچه دار شدن اجبار نیست، این شمایید که تصمیم نهایی را می گیرید.
 
 راز یک رابطه عاطفی موفق چیست؟
 
 
 
مهربانی
 
 
دو عامل در روابط بلند مدت و پایدار تاثیر بسزایی دارند: مهربانی و گذشت. رفتارهای محبت آمیز شما هر چند کوچک، تاثیر بلند مدت خوبی بر همسرتان خواهد گذاشت. پس بی نهایت مهربان باشید.
 
 
تجربه های مشترک
 
 
قدم زدن، کشف مکان های جدید، شام خوردن در رستورانی که به تازگی افتتاح شده است و غیره... باعث می شود که یکدیگر را بهتر درک کنید. به علاوه، تجربه های مشترک خاطرات خوشی را برای شما می سازد که تا مدت ها از یادآوری شان در کنار هم لبخند بر لبان تان خواهد نشست.
 
 راز یک رابطه عاطفی موفق چیست؟
 
 
با هم بخندید
 
 
طبق تحقیقات انجام شده، زوج هایی که با هم می خندند یا به بیانی لحظه های خوش خود را با هم تقسیم می کنند، شادتر از دیگر زوج ها هستند. در واقع، خندندن در کنار هم حس مثبتی را به هر دو طرف منتقل می کند و موجب می شود که آنها از رابطه خود رضایت کامل داشته باشند.
 
 
حرف زدن
 
 
زوج هایی که 5 ساعت یا بیشتر در هفته با همسرشان به طور جدی در مورد مسائل گوناگون صحبت می کنند، روابط خوبی نه تنها در زمان حال که در آینده نیز خواهند داشت.
 
 راز یک رابطه عاطفی موفق چیست؟
 
ورزش کردن
 
 
تحقیقی که به مدت 10 سال در استرالیا به طول انجامید، ثابت کرده افرادی که به سلامت فیزیکی خود اهمیت می دهند، در روابط عاطفی خود نیز موفق تر و شادتر خواهند بود. پس تا جایی که می توانید ورزش را در برنامه روزمره تان جای دهید.
 
 
دور بودن از تکنولوژی
 
 
گشت و گذار در اینترنت و شبکه های اجتماعی به مدت طولانی، شما را از برقراری ارتباط با همسرتان به دور می کند. در واقع زمانی را که شما می توانید رو در رو با همسرتان بگذرانید، صرف دنیای مجازی می کنید و همین موضوع رفته رفته رابطه عاطفی شما را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. بنابراین در استفاده از تلفن همراهتان افراط نکنید و در دنیای واقعی تان خوش باشید.
 
 راز یک رابطه عاطفی موفق چیست؟
 
 
دوستان موفق
 
 
 طبق تحقیقات انجام گرفته، طلاق دوستان و اقوام شما در رابطه عاطفی شما نیز تاثیر خواهد گذاشت. بر عکس، اگر سعی کنید که ارتباط خود را با زوج های موفق و شاد بیشتر کنید، رابطه شما نیز بی آنکه بدانید، رو به بهبودی خواهد رفت.
 
 راز یک رابطه عاطفی موفق چیست؟
 
رابطه زناشویی
 
 
رابطه زناشویی یکی از عواملی است که تاثیر زیادی بر رابطه عاطفی دارد. همسرانی که رابطه زناشویی موفقی دارند، شادتر از زوج هایی که نسبت به یکدیگر سرد هستند، خواهند بود. 
 
 
تقسیم کار
 
 
اگر شما و همسرتان مسئولیت هایتان را با هم تقسیم کنید و نشان دهید که یاری رسان یکدیگر هستید، مطمئنا صمیمیت میان شما و به تبع شادی زندگی مشترک تان بیشتر خواهد شد.
 
 
عادات مشترک
 
 
زوج هایی که عادات و سرگرمی های متفاوتی از یکدیگر دارند، زمان کمتری را با هم می گذرانند و احتمال این که در مورد مسائل مختلف اختلاف نظر داشته باشند، زیاد است. بنابراین اگر می خواهید رابطه شادتری داشته باشید، به دنبال سرگرمی های مشترک مانند خرید کردن، دوچرخه سواری یا حتی تماشای تلویزیون باشید.
 
 راز یک رابطه عاطفی موفق چیست؟
 
 
یکدلی
 
 
اگر شما همسرتان را دوست داشته باشید، مطمئنا احساسات او نیز برایتان اهمیت خواهد داشت. بنابراین ناراحتی او باید ناراحتی شما باشد. شما هیچگاه نمی توانید از تک تک احساسات همسرتان آگاه باشید اما سعی کنید که با یکدلی به او ثابت کنید که در تمام مراحل زندگی، کنارش هستید.