سازمان هواشناسی کشور طی اطلاعیه‌ای از عبور موج بارشی، ورود سامانه‌ بارشی و خنک شدن جریانات شمالی به همراه بارش‌های باران و برف در کشور خبر داد و تاکید کرد: روز شنبه با عبور موج تراز میانی جو از شمال غرب کشور شاهد ابرناکی و بارش باران و برف و گاهی وزش باد در این مناطق خواهیم بود.

 

در روز یکشنبه به‌تدریج با ورود سامانه بارشی از جنوب و جنوب غرب، ابتدا در این مناطق و رفته رفته در غرب، دامنه‌های زاگرس مرکزی و جنوبی، مرکز، دامنه‌های جنوبی البرز و برخی مناطق شمال غرب و در اواخر وقت مناطقی از شرق کشور، افزایش ابر، رگبار و رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود که در ارتفاعات زاگرس مرکزی بارش برف و در مناطق مستعد تگرگ دور از انتظار نیست.

 

از بعدازظهر دوشنبه با نفوذ جریانات خنک شمالی روی دریای خزر، استانهای واقع در سواحل دریای خزر نیز دارای بارش باران و کاهش دما خواهد بود و در ارتفاعات البرز بارش برف رخ خواهد داد همچنین در غرب، شمال غرب و دامنه‌های مرکزی زاگرس بارش برف و باران و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

 

در جنوب غرب، جنوب، شرق، شمال شرق، برخی مناطق جنوب شرق و دامنه‌های جنوبی البرز، بارش باران گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.

 

روز سه شنبه، بارش در مناطق مذکور ادامه داشته و چهارشنبه به‌تدریج بارش در نیمه غربی کاهش یافته و در اواخر وقت، این سامانه از نوار شرقی کشور خارج خواهد شد. بر این اساس پیش‌بینی وضع هوا در روزهای آینده به شرح زیر است:

 

شنبه 28 اسفند: بارش باران و برف در غرب آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی و غرب کردستان.

 

یکشنبه 29 اسفند: بارش باران و برف در کردستان، کرمانشاه، همدان، زنجان، غرب قزوین، جنوب آذربایجان غربی، جنوب آذربایجان شرقی؛ بارش باران گاهی با رعد و برق همراه با آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیلها و رودخانه‌ها در ایلام، لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، بوشهر، فارس، غرب هرمزگان و غرب کرمان.

 

دوشنبه 30 اسفند: بارش باران گاهی با رعد و برق و وزش باد شدید همراه با آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیلها و رودخانه‌ها در خوزستان، لرستان، جنوب فارس، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، ایلام، کرمان، غرب هرمزگان و خراسان جنوبی؛ بارش باران و برف در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان، همدان، مرکزی، لرستان. بارش باران گاهی رعدوبرق و وزش باد و در ارتفاعات بارش برف در استان های البرز، قزوین، تهران، سمنان، خراسان رضوی و خراسان شمالی؛ بارش باران و ارتفاعات بارش برف در گیلان، مازندران و گلستان.

 

سه‌شنبه یک فروردین سال 96: بارش باران گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید همراه با آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیلها و رودخانه‌ها در شمال و شرق خوزستان، لرستان، جنوب شرق فارس، ایلام، جنوب کرمان، هرمزگان، خراسان جنوبی و برخی نواحی سیستان و بلوچستان. بارش باران گاهی رعدوبرق و وزش باد در بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، شرق یزد، شمال اصفهان؛ بارش باران و برف در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان، همدان، مرکزی. بارش باران گاهی رعدوبرق و وزش باد و ارتفاعات بارش برف، در استانهای البرز، قزوین، تهران، سمنان، خراسان رضوی و خراسان شمالی؛ بارش باران و ارتفاعات بارش برف در گیلان، مازندران و گلستان.

 

انتظار می‌رود که بارش برف در جاده‌های کوهستانی شمال غرب، دامنه‌های البرز و دامنه‌های زاگرس مرکزی موجب لغزندگی و اختلال در تردد جاده‌ها و گردنه‌های کوهستانی شود؛ با توجه به پیش‌بینی شرایط جوی فوق، توصیه می‌شود جهت جلوگیری از بروز خسارتهای احتمالی، تمهیدات لازم به‌کار گرفته شود.

 

همچنین افزایش سرعت وزش باد در عراق و شمال عربستان موجب تشکیل توده گردوخاک در آن مناطق شده است که انتظار می‌رود روز یکشنبه با انتقال به جنوب غرب و جنوب کشور، سبب کاهش کیفیت هوا در استانهای خوزستان، جنوب ایلام، بوشهر، جنوب فارس و جزایر خلیج فارس شود.