حمید محمدی سرپرست سازمان حج و زیارت در نشست خبری که امروز(شنبه) برگزار شد، اظهار داشت: برنامه‌های اجرایی حج 96 از 3 ماه گذشته جدا از اینکه مذاکرات به توافق برسد انجام شده است و امروز هیچ نگرانی از این بابت نداریم.

 وی تأکید کرد: از هفته اول فروردین اولویت‌های حج 96 اعلام و از هفته سوم فروردین نام نویسی ها انجام می‌شود.

سرپرست سازمان حج و زیارت گفت: طی مذاکراتی که با کشور عربستان داشتیم تاکید بر آن بود که راحتی، عزت، امنیت زائران ایرانی در زمان حج از طرف کشور عربستان فراهم شود و برای پیگیری مسایل ریزتر در مذاکرات بعدی اقدام می‌کنیم. 

محمدی در رابطه با نحوه صدور روادید زائران گفت: در پی مذاکرات توانستیم مطالبات خود را مطرح کنیم و به توافق کلی برسیم. یکی از مشکلات ما بحث ویزا بود که در نهایت قرار شده است تا ما اطلاعات زائران را به صورت الکترونیکی به وزارت حج عربستان ارسال کنیم. بعد از تایید اطلاعات در داخل کشور برگه پرینت گرفته شده و در اختیار زائران قرار داده می‌شود و همین برگه به عنوان ویزا محسوب می‌شود. 

وی تاکید کرد: مسأله امنیت یکی از دغدغه‌های اصلی ما در مذاکرات بود و کشور عربستان بعد از حادثه سال 84، برنامه‌ریزی‌هایی برای تأمین امنیت زائران انجام داده است. 

سرپرست سازمان حج و زیارت در رابطه با دست بندهای الکترونیکی که قرار بود یک شرکت اسرائیلی آن‌ها را تهیه و در حج از آن‌ها استفاده کند، گفت: قرار بود برای ر‌هگیری و شناسایی زائران دست بندهایی ساخته شود اما در حج سال گذشته از سوی کشور عربستان پیگیری نشد اما ما برنامه‌ای داریم که اطلاعات هویتی زائران در قالب دست بندهایی در اختیار آن‌ها قرار گیرد تا اگر حادثه‌ای در طول سفر حج برای آن‌ها اتفاق افتاد، اطلاعات و سوابق بیماری زائر در اختیار داشته باشیم. 

محمدی گفت: برای رسیدن به توافق در کشور عربستان دو جلسه حضوری برگزار شد و بقیه مذاکرات از طریق مکاتبه انجام شد. 

وی در رابطه با هزینه‌های سفر حج در سال 96 بیان داشت: عمده هزینه‌ها مربوط به اسکان، حمل و نقل و تغذیه زائران در عربستان است. برای این منظور و نهایی کردن هزینه‌ها هفته آینده تیم کارشناسی به کشور عربستان اعزام می‌شود تا مقدمات قرار‌دادها و هزینه‌های سفر را استخراج کند.