فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان نخستین جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان که در سالن سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، اظهار داشت: اعتقاد دارم، آموزش موضوعات درسی باید در قالب قصه و داستان صورت گیرد تا بچه ها  لذت درس خواندن را بیشتر احساس کنند.

وی در خصوص ترویج کتابخوانی در مدارس به دو دیدگاه موجود اشاره کرد و گفت: دیدگاه اول آن است که مطالعه و کتابخوانی را به عنوان یک فوق برنامه در مدارس داشته باشیم و دیدگاه دوم آن است که برنامه‌های درسی، موضوع کتابخوانی را در خود جای دهند که البته معتقدم باید موضوع کتابخوانی در متون درسی گنجانده شود تا بچه‌ها فرصت مطالعه را داشته باشند.

احمدی دانش آشتیانی ادامه داد: با کاهش حجم کتاب‌های درسی می‌توان فرصت مطالعه را برای دانش‌آموزان افزایش داد و امیدوارم شاهد روزی باشیم که دانش‌آموزان موضوعات درسی را روزانه، خود انتخاب کنند.

وی تصریح کرد: با ترویج فرهنگ کتابخوانی می‌توانیم موضوع تربیت را از چهاردیواری مدرسه خارج کنیم و به سطح جامعه گسترش دهیم زیرا اگر تاکنون شعار مدرسه محوری مطرح بود، امروز صحبت از جامعه محوری می‌شود و اینکه دانش‌آموز به کتابفروشی مراجعه می‌کند تا کتاب مورد علاقه‌اش را انتخاب و خریداری کند، نوعی مهارت موثر در تربیت او است.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سؤال یک دانش‌آموز که «چه کتابی بخوانیم تا مثل شما وزیر شویم؟»، گفت: هیچ کسی با نیت اینکه وزیر شود، کتابی را مطالعه نمی‌کند اما وزیری که اهل مطالعه و کتابخوانی باشد، قطعاً در کارش موفق‌تر خواهد بود.

وی تبدیل روابط معلم و شاگرد از مکانیکی به ارگانیکی را ضروری دانست و افزود: کودکان باید از رفتن به مدرسه لذت ببرند و طعم شیرین علم‌آموزی را بچشند.

احمدی دانش آشتیانی ادامه داد: دانش‌آموزان باید تلاش کنند با ایجاد باشگاه‌های کتابخوانی، کتاب‌های خود را در داخل کلاس قرار دهند تا دیگران هم آنها را مطالعه کنند و مسئولان مدرسه نیز ضمن غنی کردن کتابخانه‌های مدرسه، بچه‌ها را در اداره کتابخانه‌ها مشارکت دهند.

 مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان نخستین جام باشگاه‌های کتاب خوانی کودک و نوجوان عصر دیروز در سالن سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. 

در این مراسم که صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشت، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش با حضور در جمع دانش‌آموزان حاضر در این مراسم، با آنها به گفت‌وگو پرداخت.

نخستین جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در 15 شهر کشور فعالیت خود را آغاز کرده و قرار است در سال آینده به تمام شهرهای ایران گسترش یابد.

در این مراسم برگزیدگان، جوایز خود را از دست وزرای آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کردند.