این لیست متشکل از 12 خانواده از باکتری‌های مرگباری است که نسبت به داروهای موجود که برای درمان عفونت‌های رایج مورد استفاده قرار می‌گیرند، مقاوم شده‌اند. مقاومت آنتی‌بیوتیکی سالانه جان 700 هزار نفر را می‌گیرد و در صورتی که این پدیده مهار نشود، این آمار به گفته متخصصان می‌تواند تا سال 2050 به 10 میلیون نفر در سال برسد.
 
به گفته ماری پل کینی دستیار مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، مقاومت آنتی‌بیوتیکی به سرعت درحال رشد است درحالی که گزینه‌های موجود برای درمان آن رو به اتمام گذاشته‌است و در صورتی که اقدامی صورت نگیرد، آنتی‌بیوتیک‌های جدیدی که شاید به آنها نیاز فوری باشد، به موقع در دسترس قرار نگیرند.
 
این لیست به سه بخش ضروری تقسیم شده‌است: بحرانی، شدید و متوسط هریک نشان‌دهنده شدت و وخامت وضعیت و نیاز به آنتی‌بیوتیک برای مقابله با باکتری‌ها است.
 
بخش بحرانی شامل سه باکتری است: آسینوباکتر بومانی، سودوماس آئروژینوزا و انتروباکتریاسیا که نسبت به داروهای متعددی مقاوم هستند و می‌توانند بیماری‌های متعددی ازجمله عفونت‌های خونی و ذات‌الریه را ایجاد کنند. این گونه‌های باکتری همگی نمونه‌های باکتری‌هایی هستند که به باکتری‌های گِرَم منفی شهرت دارند،‌باکتری‌هایی که معمولا دو غشای سلول ایجاد می‌کنند و به این شکل نفوذ ملوکول‌های دارو را دشوارتر می‌سازند.
 
9 باکتری مهم دیگر که در دسته‌بندی شدید و متوسط قرار گرفته‌اند باکتری‌هایی هستند که عامل ابتلا به بیماری‌های رایج‌تری مانند مسمومیت غذایی یا سوزاک هستند که در صورت افزایش مقاومت دارویی می‌توانند مرگبار شوند. در این بخش باکتری‌های استافیلوکوکوس اروئوس یا MRSA،‌سالمونلا و هموفیلوس آنفلوآنزا جا گرفته‌اند.
 
سازمان بهداشت جهانی با انتشار این لیست به این نکته تاکید دارد که تلاش‌های کنونی برای ساخت آنتی‌بیوتیک‌های جدید برای مهار خطرهایی که این باکتری‌ها برای بشریت به دنبال دارند کافی نیست. یکی از مشکلاتی که این تلاش‌ها را با کندی مواجه ساخته،‌ سود‌ده نبودن این داروها برای شرکت‌های داروسازی است زیرا اگرچه زمان و سرمایه زیادی برای ساخت و تولید این داروها صرف می‌شود، اما بیماران آنها را برای مدتی کوتاه استفاده می‌کنند و این به آن معنی است که میزان کمی از داروها به فروش می‌رسند.
 
لیست کامل منتشر شده از باکتری‌های مقاوم به دارو توسط سازمان بهداشت جهانی از این قرار است:
 
اولویت اول: بحرانی
 
1. آسینوباکتر بومانی،‌مقاوم نسبت به آنتی‌بیوتیک کارباپنم
 
2. سودوماس آئروژینوزا،‌مقاوم نسبت به آنتی‌بیوتیک کاراباپنم
 
3. انتروباکتریاسیا، مقاوم نسبت به آنتی‌بیوتیک کاراباپنم
 
اولویت دوم: شدید
 
1. انتروکوک فاسیوم، مقاوم نسبت به وانکومایسین
 
2. استافیلوکوکوس اروئوس،‌مقاوم نسبت به متیسیلی و وانکومایسین
 
3. هلیوباکتر پیلوری،‌مقاوم نسبت به کلاریترومایسین
 
4. کامپیلوباکتر، مقاوم نسبت به فلوروکوینولون
 
5. سالمونلا، مقاوم نسبت به فلوروکوینولون
 
6. نایسریا گونوره‌آ،‌مقاوم نسبت به سفالوسپورین و فلوروکوینولون
 
اولویت سوم: متوسط
 
1. استرپتوکوک پنومونیه،‌غیرحساس به پنیسیلین
 
2. هموفیلوس آنفلوآنزا، مقاوم نسبت به آمپیسیلین
 
3. شیگلا،‌مقاوم نسبت به فلوروکوینولون