فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در نخستین جشنواره آموزشی تحصیلی جایزه ملی ایثار با اشاره به اینکه دو خصوصیت عمده در دانش‌آموزان ایثارگر وجود داشت، اظهار داشت: در داخل مدرسه دانش‌آموزانی که این مسیر را طی کردند یک تفاوت با دیگران داشتند که خودسازی یکی از آن مباحث است.

وی افزود: تقید، ایمان و وفاداری به امام(ره)، مشخصه مربوط به دانش‌آموزان ایثارگر بود. همچنین خصوصیات اخلاقی اجتماعی هم دیگر شاخصه این دانش‌آموزان بود.

احمدی دانش آشتیانی با تأکید دوباره به روحیات ایثارگری دانش‌آموزان در زمان دفاع مقدس خاطرنشان کرد: تمام این موارد در پرتو خودسازی و ویژگی‌های اخلاقی آنها بود.

وی ادامه داد: صداقت، عدم ریاکاری، پشت کار و فعالیت، ترک نشدن نماز شب و وفاداری به نظام و انقلاب از دیگر خصوصیات این دانش‌آموزان است؛ آنها در داخل مدرسه بی نهایت به موضوع حق الناس توجه داشتند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تداوم انقلاب در سایه ایمان و اعتقاد و اخلاق است، گفت: هر زمانی این ویژگی‌ها در انقلاب وجود داشته باشد، تداوم انقلاب است و اگر این خصوصیات نباشند، جامعه در آن مسیری که امام(ره) و رهبری می‌خواهند، پیش نمی‌رود.

وی افزود: موضوع تربیت فقط در مدرسه اتفاق نمی‌افتد و این موضوع در جامعه است و همه آنها در تربیت جوانان و دانش‌آموزان نقش دارند.

احمدی دانش آشتیانی تصریح کرد: اگر در جامعه بی‌اخلاقی وجود داشته باشد، دانش‌آموزان و کودکان، این الگو را می‌گیرند و اگر در جامعه اخلاق داشته باشیم بچه‌ها، آن الگو را دریافت می کنند لذا مسئولیت همگی مهم است؛ اگر خدایی نکرده دانش‌آموزان الگوی غیراخلاقی داشته باشند چه توقعی باید از آیندگان داشته باشیم.

وی با انتقاد از عملکرد صدا و سیما گفت: بعضاً برخی برنامه‌ها را در رسانه‌ها و صداوسیما می‌بینم که در آن اخلاق وجود ندارد و نگران می شوم.