شهر هنری فورد که در اعماق جنگل‌های آمازون قرار گرفته، قرار بود حدود یک قرن پیش به شهری آباد تبدیل شود که در آن از جنگ و نژاد پرستی خبری نیست و ارزش‌های «کاپیتالیسم» (سرمایه‌داری) در آن مشهود است. 

این شهر آرمانی ایده "هنری فورد" بود و قرار بود به دست او و به صورت یک ایالت کاملا جداگانه اداره شود. 

"هنری فورد" یک کارآفرین، مخترع، نویسنده و نظریه‌پرداز آمریکایی بود که شرکت خودروسازی فورد را در سال 1903 پایه‌گذاری کرد. این میلیاردر آمریکایی قصد داشت یک شهر آرمانی در جنگل آمازون بسازد ولی این طرح حدود یک قرن پیش با شکست روبه‌رو شد.

وی مخترع خط تولید صنعتی است که نخستین‌بار با هدف تولید خودروی ارزان‌قیمت، خط تولید را به کار گرفت. او نه تنها انقلابی در صنعت اروپا و آمریکا ایجاد کرد، بلکه ترکیب تولید انبوه کالا، دستمزد بالا برای کارگران و قیمت پایین پیشنهادی او برای کالا، چنان تأثیری بر اقتصاد و جوامع قرن بیستم ایجاد کردکه آن را فوردیسم نامیدند.

فورد دیدگاهی جهانی داشت و مصرف‌گرایی را باعث صلح در جهان می‌دانست و به یکی از مشهورترین و متمول‌ترین مردان تاریخ صنعت تبدیل شد.

فورد در آن زمان به برزیل سفر کرد تا منبعی برای تولید لاستیک ارزان پیدا کند تا در صنعت خودروسازی خود آن را مورد استفاده قرار دهد.

 

وی در آن زمان می‌گفت: «ما برای پولدار شدن به جنوب آمریکا نمی‌رویم. ما برای کمک به توسعه آن منطقه حاصل‌خیز به آنجا می‌رویم».

 

در آن زمان دولت برزیل قبول کرد زمینی به مساحت 5625 مایل مربع را به فورد بفروشد تا فورد شهر آرمانی خود را در آنجا بسازد و آن را مانند یک ایالت کاملاً مستقل اداره کند. فورد بیمارستان، مدرسه، منبع آب، تجهیزات و ساختمان‌های زیادی در این زمین ساخت، حتی برای رفاه بیشتر کارگرانش سالنی را برای به نمایش گذاشتن فیلم‌های هالیوود در اختیار آنها قرار داد. 

 

فورد قصد داشت این شهر را هم مانند کارخانه‌اش اداره کند؛ همین تصورات رویایی و بلندپروازانه فورد موجب شکست وی شد.

 هنری فورد به کارگرانش حقوق کافی می‌داد و آنها را به خوردن غذاهای مقوی و پرهیز از مشروبات الکلی تشویق می‌کرد. اما طرح فورد به دلیل کمبود نیروی انسانی برای انجام وظایف سختی مانند صاف کردن جنگل با مشکل روبه‌رو شد.

همچنین بعداً مشخص شد برنامه او برای فروش چوب‌ درختان آمازون نیز عملی نیست و تمام حساب کتاب‌های وی اشتباه بوده است. 

 

درخت‌هایی که کاشته شده بودند تا منبع ارزانی برای تأمین لاستیک خودروها باشند پژمردند و درگذشت زمان کوتاهی فورد متوجه شد در محاسبه سودهای حاصل از تصمیم جدیدش نیز دچار اشتباه شده است.

 در زمان پایان جنگ جهانی دوم، هنگامی‌که فورد در شرایط جسمانی خوبی نبود، نوه او –هنری فورد دوم- این شهر را با کاهش قیمت قابل توجهی به دولت برزیل فروخت؛ این در حالیست که در سال 1928 تازه فورد برای ساخت شهری در اعماق جنگل‌های بارانی آمازون برنامه‌ریزی کرده بود. 

هنری فورد در آوریل 1947 درگذشت و همه ثروتش را به بنیاد فورد بخشید. در زیر تصاویری از شهر از دست رفته وی مشاهده می‌کنید.