در اولین روز از هفته مغز، صاحب نظران حوزه علوم اعصاب در فرهنگسرای ارسباران گردهم آمدند.

در این مراسم که در آخرین جمعه بهمن ۹۵ برگزار شد، اساتید علوم روانشناختی به همراه متخصصین علوم اعصاب گردهم آمدند و درباره اهمیت سلامت مغز، سخنرانی کردند.

کمال خرازی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی، محمدتقی جغتایی نوروساینتیست و رئیس انجمن علوم اعصاب، احمد جلیلی رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران، حسن عشایری نوروساینتیست و استاد برجسته دانشگاه علوم پزشکی ایران، استاد داریوش اسدزاده بازیگر و مترجم، افشین یداللهی ترانه سرا و روان‌پزشک، کامران رسول زاده شاعر و هنرمند و احسان حدادی نایب قهرمان المپیک، حضور داشتند و در ارتباط با اهمیت سلامت مغز، گپ و گفت کردند.

در ادامه برنامه های این هفته، سینا توکلی دبیر هفته آگاهی از مغز با حضور در برنامه «فرمول یک»، پیرامون اهمیت سلامت مغز، نکاتی را با بینندگان و مردم مطرح کرد.

وی با عنوان این مطلب که امسال در ۹۹ کشور دنیا کمپین آگاهی از مغز برگزار می شود که ایران هم یکی از آن کشورهاست، گفت: هفته مغز سه هدف در دنیا دارد؛ ۱. ارتقا عملکرد مغز، ۲. شناخت و راه درمان بیماری های مغز و ۳ انگ نچسباندن به کسانی که دچار بیماری های مغزی هستند.

توکلی ادامه داد: بیماری های شایع مغزی شامل سه یا چهار اختلال می شود که اولی در حوزه کودکان بیماری اوتیسم است که آمار آن ۱ در ۶۸ است. مهم ترین مسئله در این حوزه ژنتیک است. اما کدوم ژن و کروموزوم هنوز کشف نشده است. بیماری دوم که شیوع بالایی دارد و از آن به عنوان قاتل خاموش نام برده می شود، افسردگی است. امسال ۱۶ درصد مردم دنیا افسرده هستند.

وی افزود: ٤٤ میلیون نفر در دنیا دچار آلزایمر، سومین بیماری شایع مغزی هستند.

توکلی با اشاره به برنامه افتتاحیه هفته آگاهی از مغز در فرهنگسرای ارسباران، گفت: داریوش اسدزاده بازیگر ۹۴ ساله ای که هم اکنون در حال مطالعه، بازی و ترجمه است و ذهن خود را پویا و فعال نگه داشته، در این مراسم حضور داشت.

دانشمندان با استفاده از تکنیک‌های اسکن مغزی، ماده سفید مغز مردان بزرگسالی که اختلال طیف «اتیسم» دارند را مورد آزمایش قرار دادند. آنان متوجه شدند در افراد دارای اتیسم دسته‌ای از عصب‌ها در ناحیه‌ای از مغز که لوب پیشانی نامیده می‌شود و مسئول مهارت‌های تعاملات اجتماعی است، متفاوت از اشخاص سالم هستند.

محققان به ویژه متوجه شدند که در افراد اتیسم، ارتباط بین سلول‌های عصبی در ناحیه‌ای از سمت چپ مغز، که دسته آرکوئیت نامیده شده و مسئول گفتار هستند، نسبت به افراد سالم دچار تغییر شده اند. این تفاوت‌ها خصوصاَ در افرادی که «ﭘﮋواک ﮔﻮﯾﯽ ﺑﺎ ﺗﺎﺧﯿﺮ» را  تجربه نموده بودند، بطور شدیدتری نمود داشت (موردی که افراد طیف اتیسم غالبا کلمات یا جملات را طوطی وار تکرار می‌کنند.)

برگزاری کارگاه آموزشی «آلزایمر»

تارا رضاپور دانشجوی دکتری روان شناسی شناختی از پژوهشکده علوم شناختی ، با حضور در کارگاه آموزشی آلزایمر، نکاتی را پیرامون پیشگیری از ابتلا به این بیماری، عنوان کرد.

در ادامه برنامه های هفته آگاهی از مغز، پیمان حسنی ابهریان متخصص علوم اعصاب با حضور در برنامه فرمول یک شبکه یک سیما، از عارضه های مغزی و سالمندان با مردم سخن گفت.

وی افزود: اختلالاتی داریم که با تخریب سلول های مغزی همراه هستند. سردسته این بیماری ها آلزایمر است.

ابهریان گفت: تغذیه و ورزش می توانند از بروز آلزایمر جلوگیری کنند. همچنین تمرین های مغزی چون حل کردن جدول سودوکو، رفتن به مقصد همیشگی از راه متفاوت و... نیز موثر است.

برگزاری سمینار تخصصی آگاهی از مغز ویژه دانش آموزان نخبه منطقه ۱۴ تهران، از دیگر برنامه های این هفته بود که مهدیه کرمی دانشجوی دکتری علوم شناختی زبان، پژوهشکده علوم شناختی(ICSS) و پژوهشگر حوزه علوم اعصاب زبان و نقشه برداری مغز، در این برنامه سخنرانی کرد.

به گزارش انجمن فیزیوتراپی،کارگاه آموزشی با موضوع «راه های حفظ سلامت مغز» با سخنرانی دکتر امیرحسین بتولی دکتری تصویربرداری عصبی از دانشگاه UNSW استرالیا و نویسنده کتاب «سالمندی سالم» برگزار شد.