اولین مرحله برای غلبه بر میگرن بررسی این موضوع است که آیا محرک‌های عمومی باعث میگرن شده‌اند یا نه. برای یافتن پاسخ، متخصص تغذیه از شما خواهد خواست تا از خوردن این غذاها پرهیز نمایید. در همین زمان مقادیر زیادی غذاهای ایمن در رژیم غذایی روزانه شما وارد می‌کند تا ببیند که آیا میگرن رخ می‌دهد یا نه و یا در صورت حمله میگرنی این اتفاق هر چند وقت یک بار می‌افتد.

دراین باره دکتر ابوالحسنی متخصص تغذیه و رژیم درمانی می گوید: یک رویکرد منطقی و مفید در مورد میگرن و رژیم غذایی، نیاز به تمرکز روی یادگیری واقعیت‌ها و هوشمندی دارد. بیماران باید در مورد غذاهای و اثر تحریکی آنها بر روی میگرن مطالعه کرده و سپس تلاش کنند که مصرف آنها را محدود کنند به خصوص در مواقعی که احتمال خطر بالا است. شما به مرور زمان در شناسایی محرک‌های میگرن مهارت کسب کرده و از مصرف این غذاها در زمانی که احتمال بروز میگرن بالا است اجتناب می‌کنید.

به گفته او؛ توجه به رژیم غذایی زمانی که در تلاش برای شناسایی محرک‌های میگرن هستید می‌تواند ابزار مفیدی برای درک اهمیت یک رژیم غذایی سالم و منظم برای حفظ سلامت و بهبود سردرد و سبک زندگی باشد. ارزیابی عادات غذایی و شناسایی غذاهای محرک ممکن است با استفاده از یک دفتر روزانه سردرد که بیمار آن را به صورت روزانه تکمیل می‌کند انجام شود. برای پیدا کردن یک محرک سردرد این بسیار راحت‌تر است که در عرض 24 ساعت وقایعی که در روزی که دچار سردرد می‌شوید را بررسی کنید.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی می‌گوید: جالب توجه است که سردردهای میگرنی در هر دو رژیم غذایی بهبود یافته است. این نشان می‌دهد که احتمالاً یک غذای خاص محرک سردرد نیست بلکه پیروی از یک رژیم غذایی برنامه‌ریزی‌شده می‌تواند اثر درمانی داشته باشد؛ به عبارت دیگر، احساس این که شما می‌توانید سردرد خود را کنترل کنید باعث بهبود سردرد شما می‌شود. یک غذای تنها د ر همه مبتلایان به میگرن محرک سردرد نیست.