جبار کوچکی‌نژاد در برنامه تلویزیونی پرسشگر در خصوص بودجه آموزش و پرورش در سال 96، اظهار کرد: بودجه آموزش و پرورش درسال 96، حدود 33 هزار میلیارد تومان است که 96 درصد آن برای حقوق و دستمزد خواهد بود.

وی افزود: بودجه مربوط به بخش سایر یعنی هزینه سرانه مدارس، حق التدریس معلمان و حقوق سربازمعلمان در بودجه سال 96، رشد منفی داشته است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: دولت بودجه مربوط به حقوق و دستمزد را رشد داده اما بودجه سایر که مربوط به برنام‌های کیفی آموزش و پرورش است، به شدت کاهش یافته است.

کوچکی نژاد مطرح کرد: در لایحه بودجه سال 96، در بخش ماده واحده دولت صرفا یک حکم برای آموزش و پرورش آورده است مبنی براینکه 10 درصد واحدهای آموزشی به بخش خصوصی واگذار شود و مجلس با این موضوع مخالفت کرد.

وی ادامه داد: در احکامی که مجلس برای آموزش و پرورش درنظر گرفت مقرر شد تا 15 تومان به هزینه هر مترمکعب گاز مصرفی اضافه شود که بخشی از این پول معادل 200 میلیارد تومان به عنوان سرانه به مدارس اختصاص یابد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: مجلس تبصره دیگری را برای کمک به آموزش و پرورش تحت عنوان تبصره 20 الحاقی 1 در نظر گرفته است که براساس آن یک درصد هزینه شرکتهای دولتی و بانک‌ها کاهش یافته و به آموزش و پرورش اختصاص می‌یابد و از این محل سه هزار و 600 میلیارد تومان به آموزش و پرورش می‌رسد که می‌تواند آن را در بحث سرانه مدارس و رتبه بندی فرهنگیان هزینه کند.

کوچکی نژاد ادامه داد: بحث دیگری که در روز چهارشنبه هفته گذشته بررسی شد و رأی‌آورد، اختصاص سه هزار میلیارد تومان از مازاد فروش نفت برای پاداش پایان خدمت فرهنگیان و سرانه واحدهای آموزشی است اما دولت این موضوع را برخلاف برنامه ششم توسعه دانست که مجدد در مجلس باید بررسی شود.

وی مطرح کرد: در مجموع مجلس هفت هزار و 700 میلیاردتومان به بودجه آموزش و پرورش اضافه کرده است که اگر رقم آن محقق شود می‌تواند کمکی به این وزارتخانه باشد.